Paul Maheke 'A fire circle for a public hearing' (20.01.2019 - 17.03.2019, Vleeshal)

Met trots presenteert de Vleeshal de eerste institutionele solotentoonstelling in Nederland van kunstenaar Paul Maheke. In zijn werk onderzoekt de kunstenaar de spanning tussen hyper-zichtbaarheid en onzichtbaarheid, tussen aanwezigheid en afwezigheid. Maheke is geïnteresseerd in de manier waarop geschiedenis, geheugen en identiteit worden gevormd, en in hoeverre het lichaam een archief kan zijn. Hoe kunnen we een nieuw ‘persoonlijk’ begrip van heden en verleden tot stand brengen? Het zijn complexe thema’s die hij in zijn werk op een interessante manier aansnijdt.

In de Vleeshal presenteert Maheke zijn nieuwe werk ‘A fire circle for a public hearing’ – een op de ruimte aangepaste installatie, die uit video, geluid, sculpturen en performances bestaat. Theaterdoeken fungeren als achtergrond voor de performances, en als afbakening van de ruimte, terwijl zwevende koperen planeten een denkbeeldig universum van onderling verbonden werelden suggereren. In een video is het dansende lichaam van de kunstenaar te zien, volhardend, maar tegelijkertijd soms ook afwezig. De video wordt begeleid door een doorlopend geluidswerk dat Maheke maakte in samenwerking met kunstenaar Sophie Mallet.

Gedurende de tentoonstelling vinden er elke zaterdag en zondag performances plaats. In gesproken woord, beweging en muziek belichamen de performers elk een verschillend personage: de geest, de “drag king” en het orakel. Door gebruik te maken van bestaande teksten, beelden, muziek, performances en films, maar deze te vervormen en te herhalen, herpositioneert Maheke fragmenten uit de kunstgeschiedenis en populaire cultuur. Verwijzingen naar de beroemde performance ‘Untitled (Go-Go Dancing Platform)’ van Felix Gonzalez Torres uit 1991 komen terug, evenals gebaren uit de ‘Dangerous World Tour’-repetities van Michael Jackson uit 1992.

‘A fire circle for a public hearing’ nodigt de bezoeker uit om een eigen begrip van een mogelijk verleden of mogelijke toekomst te maken, weg van de dominante geschiedschrijving. Door te speculeren over de mogelijkheid van buitenaards leven, biedt Maheke in zijn tentoonstelling ruimte om geijkte vormen van relationaliteit en representatie te heroverwegen en geeft hij handvatten om een nieuwe taal te ontwikkelen voor het denken over identiteiten buiten identiteitspolitiek.

Performances vinden gedurende de looptijd van de tentoonstelling plaats op zaterdag om 17:00 uur en zondag om 12:00 uur. Duur performance: 45 minuten.

Deel 1: ‘A place you only go through’
19-20, 26-27 januari, 2-3 februari, 9-10 maart
Performance door: Loveday Smith

Deel 2: ‘I took everything and made it my own (the ghost is an appropriationist)’
9-10, 16-17, 23-24 februari, 2-3, 16-17 maart
Performance door: Sophia van der Putten, Loveday Smith & Charlie Laban Trier

Paul Maheke (1985, Brive-la-Gaillarde, Frankrijk) woont en werkt in Londen. Recente solotentoonstellingen zijn: ‘Dans L’éther, là ou l’eau’, 6th Biennale de Rennes, Galerie Art et Essai, Rennes (2018); ‘Letter to a Barn Owl’, Kevin Space, Wenen (2018); ‘A fire circle for a public hearing’, Chisenhale Gallery, Londen (2018); ‘Acqua Alta’, Galerie Sultana, Parijs (2017); Recente groepstentoonstellingen en performances zijn: ‘Interspecies’, Publiek Programma, Manifesta 12, Palermo (2018); Baltic Triennial XIII: ‘Give Up the Ghost’Tallinn Art Hall (2018); ‘The Distance is Nowhere’ (performance met Sophie Mallett), Manifesta 12, Palermo (2018); ‘The Centre Cannot Hold Itself’, Lafayette Anticipations, Parijs (2018); ‘Ten Days Six Nights’, Tate Modern, Londen (2017); Diaspora Pavilion, 57ste Biënnale van Venetië (2017).

‘A fire circle for a public hearing’ is gemaakt in opdracht van Vleeshal en Chisenhale Gallery, Londen.

Met financiële ondersteuning van het Mondriaan Fonds, de gemeente Middelburg en het Institut français des Pays-Bas.

 

https://vleeshal.nl/nl/tentoonstellingen/paul-maheke 

Agenda
Op de kaart