Cannes Film Festival 2018

De film die in Cannes de meeste bijval kreeg het afgelopen weekend was de Belgische film “Girl” het speelfilmdebuut van regisseur Lucas  Dhont. De film gaat over een transgender die van jongen een meisje wordt. Na afloop van de film klonk er een minutenlang ovationeel applaus. Voor het weekend was Dhont nog een onbekende Vlaamse filmer, vanaf nu zal de hele wereld op hem gaan letten.

Ook Climax, de nieuwe film van Gapsar Noé (Enter the Void), bewoog de gemoederen. Een heftige dansfilm gebaseerd op een gebeurtenis waarbij leden van een dansgroep elkaar onder invloed van een of ander hallucinerend middel naar het leven stonden. Typisch een onderwerp voor deze Franse filmer van Argentijnse afkomst die erom bekend staat dat hij zelf niet vies is van druggebruik. De film werd gepresenteerd in Quinzaine des Réalisateurs.

Ook deed Jean-Luc Godard Cannes aan met een volgens critici opnieuw ondoorgrondelijke film. Godard was trouwens precies 50 jaar geleden een van de aanstichters van een protest, in aansluiting op de studentenprotesten in Parijs, waardoor het festival uiteindelijk niet doorging.

Er is toch nog een Nederlandse inbreng dit jaar in Cannes, geen nieuwe film, maar in het Cannes Classic programma wel een gerestaureerde versie van ‘Joao en het mes’ van George Sluizer uit 1972. De cameraman was Jan de Bont. In het najaar is de film te zien in EYE in Amsterdam.

 https://www.festival-cannes.com/en/festival/

Agenda
Op de kaart