Frans-Nederlands Cultuurfonds: interview met Annemieke Keurentjes, programming director theater en dans voor het Holland Festival

Interview met Annemieke Keurentjes, programming director theater en dans voor het Holland Festival met steun van het Frans-Nederlands Cultuurfonds 2021.

Annemieke Keurentjes is programming director theater en dans van het Holland Festival sinds 2018. In 2021 verwelkomde het Holland Festival de Frans-Oostenrijkse regisseur Gisèle Vienne als associate artist, met steun van het Frans-Nederlands Cultuurfonds van het Institut français des Pays-Bas.

Kunt u ons iets vertellen over het verloop van uw carrière, eerst als danseres en vervolgens als programmamaker voor het Holland Festival?

“Voor ik bij het Holland Festival kwam werken was ik aan het toenmalige Theater Instituut Nederland verbonden als medewerker internationale betrekkingen. Dáárvoor werkte ik als freelancer in verschillende functies voor verschillende culturele instellingen, oa als executive director voor het Internationaal Choreografen Concours in Groningen, als pr- en sponsormedewerker bij het toenmalige Springdance en als hoofd productiebureau voor de Dansacademie in Rotterdam. Dit nadat ik een carrière als danseres had afgesloten en aan de UvA beleid en management had gestudeerd binnen de afstudeerrichting Culturele Studies.”

Hoe kiest u de choreografen en theatermakers voor het Holland Festival?

“Voor iedere festivaleditie kiezen mijn collega Jochem Valkenburg en ik één of twee kunstenaars wiens werk we uitgebreid aan bod laten komen in de programmering. Deze kunstenaars worden de associate artists voor die specifieke editie. In de gesprekken over het werk komen vanzelf de grotere thema’s in het werk naar boven. Bij Ryuichi Sakamoto was dat, niet verwonderlijk voor een componist, het begrip tijd. Gisèle Vienne is zeer gefascineerd door de mechanismen die een identiteit (kunnen) vormen: onze culturele constructies, maatschappelijke en politieke afspraken die een systeem van normen en waarden vormen waarbinnen mensen zich een plek (moeten) vinden.”

Gisèle Vienne, associate artist in 2021, is zeer gefascineerd door de mechanismen die een identiteit (kunnen) vormen

Hoe heeft u samengewerkt met Gisèle Vienne, wier drie werken op het programma van het Holland Festival 2021 stonden?

“Sinds ik voor het eerst een voorstelling van de hand van Gisèle zag was ik gefascineerd door de precisie van haar regie, de durf om in de donkere kant van de menselijke verhoudingen te duiken en de emotionele impact van haar werk. In de jaren erna heb ik haar ontwikkeling gevolgd en in 2013 trad ze voor het eerst op in het festival, in 2018 opnieuw. De eerste gesprekken met haar over de invulling van het associate-schap waren meteen heel inspirerend en stimulerend, en die koers is voortgezet in de gesprekken die we als team met haar hebben gevoerd over thematiek en fascinaties. Toen ze vertelde dat ze dacht over een herneming van de Kindertotenlieder werd ik meteen enthousiast: dit stuk bevat veel elementen die ook in later werk een plek vinden, én het was het eerste stuk dat ik van haar zag. L’Étang was haar nieuwste werk, een zeer eigenzinnige manier om een tekst van Robert Walser op het podium te zetten. En speciaal voor het festival heeft ze één verhaallijn uit Crowd losgeweekt, die door Katia Petrowick in De School werd uitgevoerd als onderdeel van Short Circuit, een avond met door Gisèle en Ryuichi aangedragen werk. Helaas hebben we het grootste deel van de voorbereidingen via zoom moeten doen en was een live ontmoeting met Ryuichi niet mogelijk.”

Wat maakt het Holland Festival zo uniek volgens u?

“Het festival brengt internationaal werk dat dicht op de huid van de tijd zit zonder modieus te zijn, met dank aan de kunstenaars die op allerlei manieren in hun kunst een maatschappelijke betrokkenheid tonen. De grote internationale aanwezigheid en het multidisciplinaire karakter van het festival zijn uniek in het seizoen, en sinds we werken met associate artists is er een grote inhoudelijke coherentie in het programma. Daarmee geeft het festival het publiek de gelegenheid zich te verdiepen in verschillende perspectieven en in het werk van bekende en (nog) onbekende kunstenaars.”

Heeft u al ideeën voor het komende Holland Festival?

“Ideeën opdoen voor de programmering, voor het komende festival of een latere editie, is een proces dat continue doorgaat. We lopen wat achter ten opzichte van onze normale routine, met dank aan dat ene virus. Momenteel zijn we druk in gesprek met de nieuwe associate artists en zijn blij dat we eindelijk weer kunnen reizen en live voorstellingen kunnen scouten.”


Over

Het Frans-Nederlands Cultuurfonds van het Institut français des Pays-Bas steunt artistieke projecten van Nederlandse culturele structuren die zich richten op hedendaagse Franstalige kunstprojecten.

Biographie

Na een carrière als danseres, choreografe en docente volgde Annemieke Keurentjes een universitaire opleiding en bleef ze in verschillende functies werkzaam in de kunstensector. Eerst op het gebied van dans, daarna vanaf 1998 op het gebied van (internationaal) (jeugd-)theater.

Informatie

  • Interview: Annemieke Keurentjes
  • Programma: Frans-Nederlands Cultuurfonds
  • Te ontdekken: Holland Festival
  • In samenwerking met: Institut français des Pays-Bas
  • Foto: Annemieke Keurentjes © Jochem Sanders