Interview met de Franse illustrator Vidu

Interview met Vidu, Franse illustrator en presentator van een reeks workshops over digitale stripboeken in Amsterdam op 13 mei 2022.

Vidu is een Franse illustrator en werd op het Festival internationale de la bande dessinée in Angoulême in 2017 bekroond voor zijn werk. Hij presenteert een serie workshops over digitale stripboeken op 13 mei 2022 in de Openbare Bibliotheek van Amsterdam (OBA).

Kunt u uzelf aan ons voorstellen en ons wat vertellen over uw carrière?

“Ik heet Victor Dulon en ik ben ontwerper in de digitale wereld. Ik werk voornamelijk in het veld van stripboeken, videogames, bordspellen en illustratie. Ik ben begonnen in dit milieu dankzij mijn studie in animatiefilm, voordat ik me fulltime ben gaan focussen op digitale stripboeken, naar aanleiding van de prijs die ik heb gewonnen op het Festival international de la bande dessinée in Angoulême van 2017. Deze loopbaan heeft ervoor gezorgd dat ik participatieve stripboeken ben gaan maken, waar de lezers het verloop van het verhaal konden kiezen na elke aflevering van de serie. Op die manier zijn Elya Police Investigation, La Bande Décimée en uiteindelijk L’Essaim ontstaan. Tijdens deze periode ben ik begonnen met werken bij Marvel aan hun motion comics, een soort mix tussen animatiefilm en stripboeken. Sindsdien zijn mijn creaties verschillend van karakter, van bordspellen (Almadi, Aquarena, etc.) tot levend spektakel (la Traversée, met Camille Quinton) en videogames (Reviens moi avant l’hiver, van Blue Canvas Media). Tegenwoordig ben ik een gelukkige, ontplooide maker en erg trots op mijn capaciteit om in alle vrijheid te navigeren tussen verschillende, rijke en aanvullende media.”

Waarom heeft u ervoor gekozen om van animatie en klassiek tekenen over te gaan op digitale stripboeken?

“Ik heb altijd al mijn eigen verhalen willen vertellen, zonder afhankelijk te zijn van een bepaald format. Ik wilde creëren, vertellen en tot leven wekken. Echter, voor animatiefilm zijn er een heel team, veel geld en mensen die in jou geloven nodig om alleen al één minuut aan film te maken. In het begin van mijn carrière had ik geen van deze dingen, dus zocht ik naar een andere manier om mijn verhalen te vertellen. In die periode ben ik de turbomedia van Balak tegengekomen. Dat was een echte openbaring. Dankzij dit medium kon ik van A tot Z alles zelf regelen en was het succes van het bedrijf geheel afhankelijk van mijn eigen werkwijze. Bovendien was het een nieuw medium waarop alles nog uitgevonden kon worden. Ik ben dus begonnen met stripboeken maken, naast mijn werk in de filmindustrie, en al vrij snel werd mijn werk beloond door de prijs van Angoulême. Dit was het teken waarop ik wachtte, dus vertrok ik uit de animatiewereld en ben ik gedoken in de wereld van de digitale stripboeken.”

Wat voor voordelen kunnen digitale stripboeken bieden aan schrijver en lezer in vergelijking met traditionele stripboeken?

“Aardig wat! Het eerste voordeel, wat volgens mij het belangrijkste is, is de afwezigheid van een tussenpersoon tussen lezer en schrijver. In een klassiek proces van redigeren hebben we een editor, een printer, een uitgever, een boekwinkel etc. Dat is op zich niet erg, en ik ben zeer gesteld om mijn uitgevervrienden, maar de afwezigheid van deze tussenpersonen maakt het voor de auteur mogelijk om in direct contact te zijn met zijn lectoraat en derhalve kortere publicatietijden voor te stellen en meer interactie mogelijk te maken met het publiek. Daarnaast zijn er bijkomende voordelen zoals de mogelijkheid muziek toe te voegen, multiple-choice, animaties, interacties etc.”

Uw werk genaamd L’Immeuble werd gepubliceerd op het platform Turbointeractive, waar vele turbomedia-werken te vinden zijn. Wat zijn turbomedia precies en waar komt dit concept vandaan?

“Turbomedia is een format ontstaan in Frankrijk op initiatief van Balak, een grote storyboarder en stripboekauteur, die het voor de eerste keer presenteerde op het forum Catsuka. Het gaat om een format waarbij een casus wordt gepresenteerd, met één pijl naar rechts en één pijl naar links. Wanneer men op een pijl klikt verschijnt, verdwijnt of komt een element tot leven. Voor mij was dit op dat moment het meest innovatieve stripboekformat, omdat men zich totaal kon losmaken van de klassieke opvattingen over stripboeken. Dit betekende een hele nieuwe wereld om te ontdekken.”

Deze loopbaan heeft ervoor gezorgd dat ik participatieve stripboeken ben gaan maken, waar de lezers het verloop van het verhaal konden kiezen na elke aflevering van de serie.

Het digitale stripboek is zich volop aan het ontwikkelen sinds de afgelopen jaren, met name in Frankrijk. Toch heeft het merendeel van de lezers een voorkeur voor papierformat. Hoe zou dit publiek overtuigd kunnen worden om digitale stripboeken te gaan lezen?

“Wat mij betreft is dit uitsluitend een kwestie van communicatie. Voor een lange tijd werden digitale stripboeken niet opgepakt door een instantie die welwillend was, en met een grote economische invloed, om tegen het publiek te zeggen: “Kijk wat er bestaat, leuk hè?”. Wanneer ik namelijk een digitaal stripboek in de handen leg van de lezers (die ik bijvoorbeeld ontmoet op een festival), is in bijna 100% van de gevallen de reactie: “Wow”. We hebben veel moeten bewerkstelligen om ervoor te zorgen dat francofone uitgevers hun positie zouden gebruiken om digitale stripboeken te promoten, want ze waren extreem terughoudend. Toen ze zich uiteindelijk los wilden maken van het papieren format, kwamen ze tot de ontdekking dat hun economisch model gedateerd was en niet geschikt voor het internet. Wanneer Koreaanse bedrijven zoals Webtoon Line hun intrede maakten in Frankrijk met een sterk aanbod en een duidelijk communicatie- en verspreidingsaanbod, hebben ze hen totaal verslagen. We kunnen constateren dat vandaag de dag er steeds meer mensen van een nieuwe generatie lezers Webtoon lezen, en dat deze vorm compleet geïntegreerd is in hun dagelijkse culturele consumptie. Lang leve de Webtoon!”


Over

De internationale dag van de leraar Frans verenigt iedereen die leraar Frans is of in de Franse taal lesgeeft, overal in de wereld. In Nederland wordt deze dag georganiseerd door het Institut français des Pays-Bas, om belangstelling te tonen voor het beroep van de leraar Frans door middel van activiteiten en evenementen.

Biographie

Vidu (Victor Dulon) is gespecialiseerd in digitale stripboeken. In 2017 heeft Vidu de eerste prijs gewonnen op het Festival international de la bande dessinée in Angoulême voor beste stripboek, dankzij zijn werk L’Immeuble. Daarnaast heeft Vidu gewerkt aan animatiefilms (zoals de bioscoopfilm Michel Ocelot) en een serie interactieve en maatschappelijke webcartoons genaamd Elya Police Investigation.