Camille Bleu-Valentin onderzoekt de geschiedenis in haar omgeving, en dan met name in Nantes, waar ze studeerde aan Beaux-Arts. Nantes is ook de eerste Franse stad die zijn eigen slavernijverleden erkent. Door de mechanismen, residuen en overblijfselen van vormen, objecten en materialen zichtbaar te maken, hoopt ze de stille getuigen van koloniale macht weer tot leven te wekken.
Residentieproject
In het kader van het Nouveau Grand Tour NL-programma verbleef Camille Bleu-Valentin als artist in residence bij het European Ceramic Workcentre (17 oktober tot 19 december 2024). Tijdens deze periode belichtte ze een link tussen Nederland en de handelsposten aan de Loire, tussen de Franse steden Nantes en Saumur. Bij deze handelsposten werd wijn uit de Loirestreek verhandeld voor parels en koralen die afkomstig waren uit de Nederlandse koloniën en vervolgens in Saumur werden gebruikt om rozenkransen te maken. Met behulp van zandsteen maakt ze replica’s op grotere schaal van deze met wijn besmeurde parels. De keramiek wordt keer op keer opnieuw gebruikt, waarmee ze de inwisselbaarheid van het leven als slaaf in de sociale perceptie van die tijd in kaart brengt, evenals de historische kijk op hen die te vaak aan hun lot worden overgelaten. Daarnaast vervolgt ze haar project over mascarons, slavenportretten van handelaars uit Nantes en Amsterdam die nog steeds op bepaalde huizen in de stad worden afgebeeld en die ze reproduceert en boetseert met karamel; een symbolische verwijzing naar de suikerhandel.

Tekst geschreven door Andréanne Béguin.
Partners
- Gecoordineerd door: Ambassade de France aux Pays-Bas, Institut français NL, France-Nederland Cultuurfonds


