Ouassila Arras studeerde af aan de École supérieure d’art et de design in Reims. In haar onderzoek richt ze zich op de complexe lagen van de Frans-Algerijnse geschiedenis en belicht ze de stilte rondom dit onderwerp die, als gevolg van trauma en stilzwijgen, binnen deze gedeelde geschiedenis is ontstaan. Hierbij laat ze zich inspireren door getuigenissen over ontheemding en haar eigen familiegeschiedenis. Ook brengt ze persoonlijke familieverhalen in verband met een documentenarchief om het gemis, de ontkenning en de vergetelheid te benadrukken. Zo wil ze de stilte, ballingschap en trauma’s tastbaar maken.
Residentieproject
In het kader van het Nouveau Grand Tour NL-programma verbleef Ouassila Arras als artist in residence bij Brutus (1 april tot 31 augustus 2024). Ze koos ervoor om hier te werken met bloemrijke dekens van imitatiefluweel. Deze dekens zijn afkomstig van markten en bazaars in Rotterdam en omstreken. Deze beschermende stof, die vertrouwd en intiem aanvoelt, bekleedt het interieur van vele woonkamers van gezinnen uit diasporagemeenschappen en is daardoor haast alledaags en onzichtbaar geworden. Er wordt niet meer naar omgekeken of het is in vergetelheid geraakt, net zoals bepaalde herinneringen die worden vergeten. De kunstenaar duikt in de geschiedenis van de vezels van deze stof en scheert ze deels of volledig af. Hiermee brengt ze verborgen verhalen, gebeurtenissen en trauma’s aan het licht die van generatie op generatie zijn doorgegeven. Voor haar project Day’man 3la Balak (“Altijd in je gedachten”) traceert en herontdekt ze met behulp van een tondeuse het complexe verloop van een gedeelde geschiedenis, waarin onderwerpen als ontheemding en ‘deterritorialisatie’ centraal staan.

© Ouassila Arras
Tekst geschreven door Andréanne Béguin. Credits omslagfoto: Peter Rosemann.
Partners
- Georganiseerd door: Ambassade de France aux Pays-Bas, Institut français NL, France-Nederland Cultuurfonds


