UITGESTELD · Boule à neige van Patrick Boucheron en Mohamed El Khatib

Presentatie

Souvenir, speelgoed, kitsch, miniatuurwereld, verzamelobject, veracht én geliefd: de sneeuwbol. In een van de beste films aller tijden, Citizen Kane, staat een sneeuwbol symbool voor kinderlijke onschuld. Want met één draai van jouw hand creëer je zelf een droomwereld. In deze voorstelling onderzoeken theatermaker Mohamed El Khatib en historicus Patrick Boucheron de fascinerende sneeuwbol. Aan de hand van bruiklenen van bijzondere sneeuwbollen van verzamelaars over de hele wereld onthullen zij met precisie en humor wat de sneeuwbol is: geloof, geheim, toewijding en fantasie, allemaal verborgen onder synthetische sneeuwvlokken. 

Door haar te eren draagt de kunstgeschiedenis in grote mate bij aan het scheiden van de schone kunsten van alle andere domeinen. De wonderlijke blik die kunst bij ons opwekt, zelfs opeist, staat tevens in verbinding met de machtsverhoudingen in onze samenleving. Zo kan de sneeuwbol – volgens sommigen hét voorbeeld van slechte smaak – worden beschouwd als een kitscherig en suf object. Desalniettemin maakt juist deze toestand het tot een kunstobject. Door aandacht te besteden aan dit platte en populaire stukje cultuur kan men ontdekken op welke manier culturele instellingen legitimatieprocessen in werking zetten. Door middel van de sneeuwbol kunnen termen als “kwalificatie” en “geloof” in twijfel worden getrokken. Door een esthetische “zegen”, of culturele “heiliging”, kunnen namelijk alledaagse objecten tot kunstobjecten worden verklaard. 

Over het reeks

In het kader van het Franse voorzitterschap van de Europese Unie organiseert het Institut français NL, in samenwerking met de Balie, Arminius en de European Cultural Foundation, een serie debatten en voorstellingen met als doel om een nieuw beeld van Europa te schetsen. 

Wat wordt in Europa als “goede” en “slechte” smaak beschouwd? Moet Europa slechts gedefinieerd worden door esthetiek? Wat kunnen we leren over onze identiteit aan de hand van alledaagse voorwerpen en zogenaamde “kitsche” of populaire tradities, zoals het bekende Eurovisiesongfestival? En hoe kunnen we de terughoudende opstelling van de EU verklaren ten opzichte van gewaagde esthetische statements? Wordt Europa visueel sprakeloos, zoals de Nederlandse architect Rem Koolhaas ooit zei?

Kredieten

Het toneelstuk Boule à Neige is een Zirlib productie. 

Coproductie Malraux – Scène nationale de Chambéry Savoie; la Villette (Parijs); Théâtre de la Ville – Parijs; Festival d’Automne à Paris; Théâtre national de Bretagne (Rennes); Le Grand T – Théâtre de Loire-Atlantique; La Comédie de Saint-Etienne-CDN; Equinoxe – Scène nationale de Châteauroux; Points communs, Nouvelle scène nationale de Cergy-Pontoise et du Val d’Oise

Met de steun van Fusalp

Zirlib wordt gesteund door het franse Ministerie van Cultuur en Communicatie – Drac Centre-Val de Loire, door de Région Centre-Val de Loire en door de stad Orléans. 

Mohamed El Khatib is verbonden aan het Théâtre de la Ville in Parijs, het Théâtre national de Bretagne in Rennes, het Théâtre National Wallonie-Bruxelles en het Malraux – scène nationale Chambéry Savoie

De voorstelling is op 13 oktober 2020 in de Comédie de Saint-Etienne gecreëerd. 

Partners

  • Geïnitieerd door: Institut Français des Pays-Bas
  • Mede georganiseerd door: Arminius ; Theater Rotterdam ; Alliance Française de Rotterdam
  • In het kader van de Franse voorzitterschap van de EU