Dylan Altamiranda studeerde in 2021 af aan de École nationale supérieure d’arts de Paris-Cergy en in 2023 aan de École des Hautes Études de Sciences Sociales. Hij is een in Colombia geboren kunstenaar en onderzoeker maar woont en werkt in Parijs. Hij onderzoekt het belang van de verbeelding in de loop van de geschiedenis, met name in de verbeelding van Amerika sinds de komst van de Europeanen. Ergens tussen een historische benadering, theoretische reflectie en visueel onderzoek, beschouwt hij de visuele bronnen in de archieven als tekeningen die historische contexten en denkbeeldige teksten vertalen. Hij ziet de tekenkunst als een middel om archiefbronnen, geschiedenissen en ficties toe te eigenen, te vertalen en te herinterpreteren.
Residentieproject
Tijdens zijn verblijf bij het Netherlands Institute for Advanced Study (NIAS) heeft Dylan een onderzoeksproject uitgevoerd aan de hand van afbeeldingen uit verslagen van reizen naar Amerika die ten tijde van de ‘ontdekkingen’ in Nederland werden geproduceerd. In het bijzonder heeft hij de rol van de Nederlandse graveer- en drukkunsttraditie onderzocht bij het vormgeven van de beelden die deze verslagen oproepen aan het begin van het koloniale project in Amerika. Hij heeft deze archieven gesorteerd door middel van een hedendaagse methode en heeft deze beelden geanalyseerd door middel van tekenen. Met behulp van een reisdagboek naar het voorbeeld van de oude navigators, heeft hij de processen ontcijferd waarmee beelden van beelden worden gemaakt en hun media, representaties en bewegingen begrepen. Dylan Altamiranda heeft bijzondere aandacht geschonken aan kaarten, die op het raakvlak liggen van teksten, beelden en geografie, en een palimpsest tekenen van de ingebeelde werkelijkheid, verweven met een bepaalde opvatting van de wereld.
Interview met Dylan Altamiranda

Waarom heb je ervoor gekozen om als artist in residence in Nederland te verblijven?
Mijn werk is gebaseerd op een kritische herlezing van Europese archieven en collecties. Tot nu toe heb ik voornamelijk in Frankrijk gewerkt, met enkele uitstapjes naar Spanje. Geleidelijk aan heeft mijn onderzoek mij vanzelf naar Nederland geleid, met name vanwege de geschiedenis van het land op het gebied van cartografie en gravures. Het was de eerste keer dat ik Nederland bezocht en mijn verblijf als artist in residence was een gelegenheid om de stad Amsterdam, het land en een deel van de visuele geschiedenis ervan te ontdekken via de museumcollecties.
Welke instellingen, festivals en kunstenaars hebben indruk op je gemaakt tijdens je verblijf?
Ik heb me kunnen verdiepen in fascinerende collecties, zoals de prentencollectie van het Rijksmuseum en de kaarten van het Scheepvaartmuseum in Amsterdam. Tijdens mijn verblijf hebben deze archieven mijn gedachtewereld geïnspireerd. Ik heb ook verschillende onderzoekers van het NIAS ontmoet, evenals curatoren van tentoonstellingen met dezelfde interesses als ik. De uitwisselingen met Ugo Petronin [kunstenaar in residentie bij het NIAS in het kader van de Nouveau Grand Tour NL] waren bijzonder verrijkend: onze gesprekken gingen verder dan ons individuele werk en hebben onze respectieve benaderingen verrijkt. Zowel de collecties als de mensen die ik ter plaatse heb ontmoet, hebben tijdens mijn verblijf indruk op mij gemaakt.
Hoe heeft je artistieke project zich ontwikkeld tijdens je verblijf?
Ik begon met een open project: het volgen van de sporen van zeevaarders in Nederlandse collecties, waarbij ik mezelf opstelde als een ontdekkingsreiziger die deze archieven voor het eerst ontdekte. Door me onder te dompelen in de collecties – kaarten, drukwerken, schilderijen – evolueerde het project door de diversiteit van de archieven en de methoden die ik aantrof. Deze ervaring stelde me ook in staat om mijn eigen werkwijze te herzien, door de verbanden tussen sociaalwetenschappelijk onderzoek en beeldende kunst ter discussie te stellen en te onderzoeken hoe een kunstwerk zelf kennis kan genereren, in plaats van alleen maar een onderzoek te illustreren.
Wat trok je aan in het Nouveau Grand Tour NL-programma?
Het programma van de Nouveau Grand Tour NL bood een ideaal kader voor verkennend onderzoek, dankzij zowel de financiering als de grote mate van autonomie – wat erg belangrijk is voor een project zoals het mijne, dat nog in ontwikkeling is. Omdat er geen druk was om op het einde een bepaald resultaat te bereiken, kon ik me concentreren op experimenteren, inspiratie opdoen en nieuwe ideeën ontwikkelen. Het feit dat het Institut français en het NIAS beide betrokken waren bij mijn verblijf als artist in residence trok mij ook aan, omdat dit zowel ontmoetingen ter plaatse als de toegankelijkheid van inspirerende onderzoeksruimten bevorderde.
Partners
- Georganiseerd door: Ambassade de France aux Pays-Bas, Institut français NL, France-Nederland Cultuurfonds
- Credits omslagfoto: Vanessa Arias


