Yto Barrada in het Stedelijk Museum – Bad Color Combos

Eerste solotentoonstelling in Nederland met niet eerder getoond, multidisciplinair werk van Frans-Marokkaans kunstenaar Yto Barrada is te zien van 22 oktober 2022 t/m 5 maart 2023 in het Stedelijk Museum in Amsterdam.

Presentatie

De tentoonstelling Bad Color Combos geeft een overzicht van het recente werk van de kunstenaar Yto Barrada. Haar multidisciplinaire praktijk omvat onder meer film, textiel, fotografie en sculptuur. Deze solotentoonstelling brengt Barrada’s werk van de laatste vijf jaar en speciaal nieuw ontwikkeld werk bijeen. Daarin onderzoekt ze culturele fenomenen, persoonlijke geschiedenissen en natuurlijke processen. Vanuit een feministisch en ecologisch perspectief brengt Barrada verschillende thema’s naar voren zoals de versnelling en vertraging van de tijd, moederschap, spel, het ambacht van het verven met natuurlijke kleurstoffen en kleur als materiaal; tradities van het modernisme en onze vergeefse pogingen om de natuur te beheersen.

Yto Barrada, Plan for a dye garden (Figure #3), 2019, zijde, verf uit planten- en insectenextracten, 119.4 x 99.1 cm. © Yto Barrada, met dank aan Pace Gallery en Sfeir-Semler Gallery Beirut/Hamburg.
Yto Barrada, Untitled (indigo grey), 2021, zijde, verf uit plantenextracten. © Yto Barrada, met dank aan Pace Gallery en Sfeir-Semler Gallery Beirut/Hamburg. Foto: Damian Griffiths.

Yto Barrada werd geboren in Parijs in 1971, groeide op in Tanger, Marokko en studeerde geschiedenis en politieke wetenschappen aan de Sorbonne, Parijs. Sindsdien woont en werkt ze in Tanger en New York. In 2006 richtte Barrada de Cinémathèque de Tanger op, het eerste filmhuis en cultureel centrum van Noord-Afrika. Barrada’s werk is tentoongesteld in Tate Modern (Londen), MoMA (New York), The Renaissance Society (Chicago), Witte de With (Rotterdam), Haus der Kunst (München), Centre Pompidou (Parijs), Whitechapel Gallery (Londen), en de Biënnale van Venetië van 2007 en 2011. Ze heeft vele internationale onderscheidingen ontvangen, meest recentelijk de 2022 Queen Sonja Print Award (Oslo).

Yto Barrada, The Power of Two or Three Suns, 2020, 16 mm film overgezet naar video, kleur, geluid, 11 min., 11 sec., film still. © Yto Barrada, met dank aan Pace Gallery en Sfeir-Semler Gallery Beirut/Hamburg.

In deze tentoonstelling worden drie van Barrada’s belangrijkste films gepresenteerd: Tree Identification for Beginners (2017), The Power of Two or Three Suns (2020) en Continental Drift (2022). The Power of Two or Three Suns is opgenomen in een industrieel testlaboratorium waar verschillende materialen en producten worden onderworpen aan kunstmatig gesimuleerde natuurlijke krachten om hun duurzaamheid te beoordelen. De blootstelling van kleuren aan de kracht van de (artificiële) zon fungeert als metafoor voor het verstrijken van de tijd, voor veroudering en verval, en voor de impact van klimaatverandering en de ecologische crisis.

Yto Barrada heeft een aantal werken speciaal voor deze tentoonstelling gemaakt. The Mothership, the Strait, the Edge (2022) is een wandcollage bij de entree van de expositie, die refereert aan The Mothership, een eco-feministisch onderzoekscentrum en residency dat zij initieerde, gericht op natuurlijke kleurstoffen en textiel, met uitzicht op de Straat van Gibraltar en de meest zuidelijke punt van Spanje. De plantenextracten uit deze tuin leverden de kleurstoffen voor veel van de kunstwerken in deze tentoonstelling.

De nieuwe sculptuur Tangier Island Wall (2022) verwijst naar een eilandje voor de kust van Virginia in de Verenigde Staten, met een populatie van 378 inwoners, dat door de stijgende zeespiegel langzaam in zee zakt. Deze kleine gemeenschap, met een verdwijnende economie die gebaseerd is op de krabbenvangst in de beroemde Chesapeake Bay, heeft geprobeerd om de natuur in bedwang te houden. In deze sculptuur gebruikte Barrada de krabbenvallen om een minimalistische structuur te maken, een poreuze ‘zeemuur’.

Yto Barrada, Untitled (After Stella, Sunrise II), 2020, katoen en verf uit plantenextracten. © Yto Barrada, met dank aan Pace Gallery en Sfeir-Semler Gallery Beirut/Hamburg. Foto: Peter Clough.
Yto Barrada, Untitled (After Stella Sidi Ifni II), 2020, katoen, zijde op natuurlijke linen, jute, 98 x 98 x 3 cm. Collectie Centraal Museum Utrecht. © Yto Barrada, met dank aan Pace Gallery en Sfeir-Semler Gallery Beirut/Hamburg.

Voor deze tentoonstelling ontwikkelde Barrada zelf de scenografie, samen met ontwerper Mira van den Neste.

Luister naar Yto Barrada in gesprek met Leontine Coelwij, curator van de tentoonstelling:

Partners

  • Georganiseerd door: Stedelijk Museum Amsterdam
  • In samenwerking met: De tentoonstelling Yto Barrada – Bad Color Combos wordt genereus ondersteund door het Mondriaan Fonds, de donateurs van het Stedelijk Museum Fonds, Stichting Zabawas, de Zwitserse Kunstraad Pro Helvetia en het Institut français NL.
  • Foto: © Bad Color Combos – Photo Peter Tijhuis