Cultureel partnerschap: de tentoonstelling “Someone is getting rich” ondersteund in het Wereldmuseum in Amsterdam

Het Institut français NL werkt samen met het Wereldmuseum in Amsterdam en ondersteunt de tentoonstelling “Someone is getting rich”, die de relatie tussen kolonialisme en het mondiale financiële systeem onderzoekt van 21 april 2023 t/m 7 januari 2024.

Het Institut français NL ontwikkelt culturele partnerschappen met de Nederlandse culturele instellingen die de hedendaagse Franse creatie in Nederland bevorderen en die de mobiliteit van kunstenaars en culturele professionals naar Nederland mogelijk maken.

Het Institut français NL werk samen met het Wereldmuseum in Amsterdam en ondersteunt de werken van de kunstenaars Pascale Monnin (Haïti/Zwitserland), Alain Bernardini (Frankrijk), Claire Fontaine (Frankrijk) en Franck Bragigand (Frankrijk), maar ook Ced’art Tamasala (DRC) en Jean Kawata (DRC) van de Cercle d’art des travailleurs de plantation congolaise (CATPC), gepresenteerd in het kader van de tentoonstelling Someone is getting rich van 21 april 2023 t/m 7 januari 2024.

Someone is getting rich

Deze tentoonstelling onderzoekt de relatie tussen kolonialisme en het mondiale financiële systeem. In Someone is getting rich maken hedendaagse kunstenaars zichtbaar welke koloniale uitvindingen aan de wieg staan van het mondiale financiële systeem.

De tentoonstelling geeft een podium aan een aantal kunstenaars, die niet terugschrikken voor deze financiële geschiedenis én de erfenissen daarvan. Door middel van fotografie, video, performance, sculpturen, tekeningen en tapijtwerk – samengesteld door gastconservator Carrie Pilto (Frankrijk) – geven zij hun kritische visie. Soms scherp en confronterend, andere keren indirect of speels.

CATPC, Untitled, 2018. Courtesy of the artist and Galerie Fons Welters

De leden van de Cercle d’art des travailleurs de plantation congolaise (CATPC), opgericht in 2014 door arbeiders op een voormalige palmolieplantage in Lusanga, proberen hun leven te dekoloniseren. Zij kiezen hiervoor de vorm van een coöperatie: de gemeenschap produceert kunst en combineert landbouw met bosbouw. Ze maken, verkopen en exposeren kunst over hun situatie om geld te verdienen, waarmee zij stukken land terugkopen. Zij noemen hun land een ‘post-plantage’. Zij organiseren hier voorstellingen in hun White Cube-museum, dat is ontworpen door het Office for Metropolitan Architecture (OMA), een architectenbureau dat is opgericht door de Nederlandse architect Rem Koolhaas.

Claire Fontaine, Untitled (Someone is getting rich), 2012. Courtesy of the artist and Galerie Neu, Berlin

Claire Fontaine ontleende deze universele uitspraak – iemand wordt rijk –  aan graffiti in New Orleans, Louisiana, na de orkaan Katrina (2005). New Orleans was een financieel centrum in het zuiden van de Verenigde Staten ten tijde van de slavernij. Nederlandse financiers droegen bij aan de stichting van de stad. Claire Fontaine beschouwt zichzelf als ‘een kant-en-klare, feministische, neo-conceptuele kunstenares.’

Over

Het Wereldmuseum is een museum over wereldculturen, gevestigd in een van de mooiste museumgebouwen van Nederland. Het indrukwekkende rijksmonument gelegen aan het Oosterpark, in het hart van Amsterdam Oost, dateert uit 1926. Het Tropenmuseum maakt deel uit van de Stichting Nationaal Museum van Wereldculturen, samen met het Afrika Museum in Berg en Dal en het Museum Volkenkunde in Leiden en het Wereldmuseum in Rotterdam.

Partners