Descartes studiebeurzen: interview met Marlijn van Nuenen, afgestudeerde aan Gobelins in Parijs

Interview met Marlijn van Nuenen, Nederlandse regisseur, afgestudeerde aan Gobelins in Parijs en laureaat van de Descartes studiebeurs 2018.

De Nederlandse regisseur en laureaat van de Descartes studiebeurs van het Institut français des Pays-Bas in 2018, Marlijn van Nuenen, heeft aan de universiteit van Gobelins een master gevolgd. In 2020 werd haar afstudeerfilm La Bestia bekroond in Los Angeles met een Annie Award voor beste film gemaakt door studenten.

Kun je ons iets meer vertellen over je ervaring?

“Mijn studie aan Gobelins was een hele bijzondere ervaring. De school staat bekend als een van de beste animatie-scholen ter wereld en ik had daarom ook eigenlijk niet echt verwacht dat ik er aangenomen zou worden. Toch gebeurde het en mocht ik naar Parijs vertrekken om daar aan de tweejarige Master te beginnen. Eenmaal daar merkte ik dat ik nog veel te leren had, iedereen om me heen was al erg ver gevorderd in hun teken- en animatie skills. Daarom moest ik vaak wel extra hard doorwerken na de lesuren en in het weekend om het tempo een klein beetje bij te kunnen houden, maar dat heeft er wel voor gezorgd dat ik in die twee jaar erg veel geleerd heb.”

Heb jij ook lessen in het Engels gevolgd op de universiteit van Gobelins?

“Ik zat in een klas met alleen internationale studenten, dus eigenlijk werden al onze lessen standaard in het Engels gegeven. Het was wel grappig want veel van de docenten kwamen uit het werkveld en het viel me op hoeveel van hen zich verontschuldigen voor hun Engels, terwijl eigenlijk iedereen heel goed Engels spreekt.”

Frankrijk is een land dat bekend staat om haar rijke animatie-industrie […] Parijs is daar dan weer het epicentrum van.

Waarom wilde je je studie voortzetten in Frankrijk?

“Frankrijk is een land dat bekend staat om haar rijke animatie-industrie; de derde grootste van de wereld (na Japan en de USA). En Parijs is daar dan weer het epicentrum van. Tijdens mijn Erasmus heb ik daar een beetje van mogen proeven; en ik wilde graag terug om er echt in te duiken. Naar mijn idee is de franse animatie-industrie heel divers en dynamisch en daarom erg uitnodigend. Daarnaast is Parijs ook gewoon de hoofdstad van cultuur, met eindeloos veel musea, (arthouse) bioscopen, theaters, etc. Dus er valt altijd wel wat nieuws te zien of horen, wat heel inspirerend is.”

Kun je ons iets vertellen over het idee van La Bestia?

“Dit verhaal is gebaseerd op een echt fenomeen dat in Mexico plaatsvindt. Er is daar een netwerk van treinen door heel het land, van zuid naar noord loopt. Deze trajecten worden door immigranten uit midden en zuid amerika illegaal gebruikt, om naar de grens met de USA te komen. Deze reis is erg gevaarlijk; mensen vallen van de trein en verliezen daardoor ledematen, er zijn bendes en mensensmokkelaars actief, de trein reist door onherbergzame gebieden (bijvoorbeeld door de woestijn) en nog veel meer. Dat is ook de reden waarom deze trein in de volksmond La Bestia, ofwel het Beest, genoemd wordt; omdat het zoveel levens eist en een afschuwelijk deel van de mensheid vertegenwoordigt. Door de trein echt te laten veranderen in een beest, en de passagiers actief te laten aanvallen wilden wij dit idee kracht bijzetten.”

La Bestia is gecreëerd door een multicultureel team van regisseurs. Hoe heeft dit aspect jullie werk beïnvloed?

“Het is super boeiend om met mensen van andere culturen te werken, want iedereen heeft toch een net andere manier van denken. Het initiële idee voor de film kwam van mijn mexicaanse groepsgenootje. Ik had er zelf daarvoor nog nooit van gehoord, maar was zodanig onder de indruk dat ik graag mee wilde werken om dit verhaal uit te werken en zo bij te dragen aan de zichtbaarheid. Tijdens het verder uitwerken van het verhaal en de visuals hebben we veel bij hem gecheckt om ervoor te zorgen dat de film authentiek en dicht bij de mexicaanse cultuur bleef. Maar mijn indiase groepsgenootje en ik konden bijvoorbeeld ook een extern oogpunt bieden wanneer dingen wellicht niet duidelijk zouden kunnen zijn voor een niet-mexicaans publiek. En daarnaast is het een toch verhaal wat spreekt over universele thema’s, zoals dat van immigratie en het volgen van je dromen, waar we allemaal een beetje van onszelf in konden stoppen.”

Hoe ziet de toekomst eruit voor je carrière? Blijf je in Frankrijk?

“Op dit moment werk ik in Parijs in een animatiestudio en ik heb het daar zeker naar mijn zin, maar eerlijk gezegd zit ik op dit moment niet echt vast aan een plek. Ik ben namelijk vooral op zoek naar uitdagende, toffe projecten om aan mee te werken en werk ondertussen ook aan mijn eigen persoonlijke projecten. Dit is niet echt gebonden aan een stad of land, dus ik zie wel waar het schip strandt. Al bevalt Parijs nog altijd wel erg goed, dus het is geen straf mocht ik hier kunnen blijven!”


Over

De Descartes- en Van Dongen beurzen van het Institut français des Pays-Bas bieden financiële steun aan de beste Nederlandse afgestudeerde studenten die een masterstudie of een onderzoeksstage in Frankrijk willen doen.

Biografie

Marlijn van Nuenen is een 2D/3D character animator en 3D generalist uit Nederland, momenteel gevestigd in Parijs. Na een paar jaar in de animatiewereld te hebben gewerkt, pakte ze haar koffers om een master in tekenanimatie en animatiefilms te volgen aan Gobelins.

Informatie

  • Interview: Marlijn van Nuenen
  • Programma: Descartes studiebeurzen
  • Franse hogeronderwijsinstelling: Gobelins – École de l’image
  • Stad: Paris
  • Te zien: La Bestia (2020)
  • Website: www.marlijnvannuenen.nl
  • Met steun van: Institut français des Pays-Bas
  • Foto: © Marlijn van Nuenen