Hartslag #42: de tentoonstelling ‘Pied-à-Terre. Harnessing Energy’ in The Balcony in Den Haag 

Onze hartslag #42 nodigt je uit om van 7 maart tot 25 mei 2025 de tentoonstelling ‘Pied-à-Terre. Harnessing Energy’ in The Balcony in Den Haag te ontdekken.

Het Institut français NL deelt zijn “hartslag” om je te helpen bij het ontdekken van de hedendaagse Franse creatie in Nederland waar je hart sneller van gaat kloppen.  

Met deze tentoonstelling opent The Balcony een reeks exposities onder de titel Extractive Imagination(s), waarin extractie en consumptie als verweven processen worden onderzocht. Extractie is niet slechts een middel om een doel te bereiken, maar een voortdurende beweging waarin kapitalisme leidt tot zowel uitbuiting als voedselvoorziening. 

Door dit perspectief uit te breiden naar de artistieke praktijk en de systemen die de verspreiding ervan vormgeven, beschouwt dit programma extractie niet alleen als een model voor het beheer van hulpbronnen, maar ook als een manier om kennis te produceren en het denken te sturen. Hoe verhoudt energiebeheer zich tot culturele productie? 

De tentoonstelling “Pied-à-Terre. Harnessing Energy” herziet het idee van de oerenergie – die miljarden jaren geleden het universum vormde – en de overeenkomsten met het collectieve verhaal. De tentoonstelling toont werken van drie kunstenaars: Elsa Brès (Frankrijk), Adele Dipasquale (Italië) en Pedro A.H. Paixão (Angola). 

© The Balcony

Elsa Brès werd geboren in 1985 in Frankrijk. Ze is een kunstenaar en filmmaker die is afgestudeerd aan de architectuurschool van Fresnoy en Paris Belleville, waar ze landschapstheorie studeerde.  

Haar films en installaties richten zich op de krachten van verzet in sociaal-natuurlijke landschappen. Haar projecten combineren langetermijnonderzoek en experimenten met narratieve vormen. Ze zijn geworteld in de gebieden die ze voor langere tijd bewoont, waarbij ze land als een gemeenschap beschouwt.  

© The Balcony

Voor deze tentoonstelling presenteert ze Connivéncia, onderdeel van Sanglières, een breder filmproject genoemd naar een neologisme dat de term ‘everzwijn’ vervrouwelijkt. Hierin behandelt ze deze zoogdieren als bondgenoten in de strijd. 

In een niet-linguïstische wederzijdse erkenning onderzoekt Elsa Brès de connivéncia (‘verstandhouding’ vertaald in het Occitaans) tussen mannen en everzwijnen in een vallei in de Cevennen. Het is een transhistorische studie van de verstandhouding tussen soorten, die ons heen en weer voert tussen het heden en de fluisterende bossen van middeleeuws Europa. De film verzamelt ons rond de vlammen om ons te verwarmen en de gloed van het knisperende vuur koestert de bijzondere vertellingswijze. 

Over

The Balcony is een tentoonstellings- en curatorenplatform gevestigd in Den Haag, opgericht in 2018 door Arthur Cordier en Valentino Russo. The Balcony organiseert tentoonstellingen ter ondersteuning van de presentatie van opkomende kunst met een focus op alternatieve vertoningen en onconventionele samenwerkingen en locaties. 

Praktische Informatie