Passage(s) #6: een gesprek met Ced’art Tamasala, Lisette Mbuku Kimpala en Carrie Pilto 

Podcast #6 van het Institut français NL, met kunstenaars Ced art Tamasala en Lisette Mbuku Kimpala op bezoek in Nederland en Carrie Pilto, curator van de tentoonstelling “Someone is getting rich” in het Tropenmuseum in Amsterdam.

Het Institut français NL ontwikkelt culturele partnerschappen met de Nederlandse culturele instellingen die de hedendaagse Franse creatie in Nederland bevorderen en die de mobiliteit van kunstenaars en culturele professionals naar Nederland mogelijk maken.

Het Institut français NL nodigt je uit om een nieuwe aflevering van zijn podcast Passage(s) te ontdekken. Een gesprek tussen de kunstenaars Ced’art Tamasala en Lisette Mbuku Kimpala (DRC) van het Collectif du centre d’art des travailleurs de plantation congolaise (CATPC) en Carrie Pilto (Frankrijk), curator van de tentoonstelling Someone is getting rich in het Tropenmuseum in Amsterdam, over de link tussen kolonialisme en het financiële systeem. 

CATP

De leden van de Cercle d’art des travailleurs de plantation congolaise (CATPC), opgericht in 2014 door arbeiders op een voormalige palmolieplantage in Lusanga, proberen hun leven te dekoloniseren. Zij kiezen hiervoor de vorm van een coöperatie: de gemeenschap produceert kunst en combineert landbouw met bosbouw. Ze maken, verkopen en exposeren kunst over hun situatie om geld te verdienen, waarmee zij stukken land terugkopen. Zij noemen hun land een ‘post-plantage’. Zij organiseren hier voorstellingen in hun White Cube-museum, dat is ontworpen door het Office for Metropolitan Architecture (OMA), een architectenbureau dat is opgericht door de Nederlandse architect Rem Koolhaas. 

Carrie Pilto

Carrie Pilto is onafhankelijk curator en kunsthistoricus in Amsterdam. Haar recente tentoonstellingen omvatten Someone is getting rich, een tentoonstelling van hedendaagse kunst die de koloniale oorsprong van ons wereldwijde financiële systeem onderzoekt in het Tropenmuseum in Amsterdam, en Enrico Bay: Play as Protest in het Cobra Museum voor Moderne Kunst in Amstelveen. Pilto heeft ook gewerkt als redacteur, onderzoeker en wetenschappelijk adviseur voor verschillende boeken, waaronder Leven met Matisse, Picasso, Christo…: Teto Ahrenberg en zijn collecties; 70 Advertenties aom de wereld te redden: An illustrated Memoir of Social Change van de activistische reclameheld Jerry Mander; en The Museum of Mistakes van kunstenaar Pierre Leguillon. Eerder was ze directeur van het Musée Matisse in Le Cateau-Cambrésis (FR), projectassistent-curator in het San Francisco Museum of Modern Art (USA) en hoofdredacteur van point d’ironie editions in Parijs. Ze heeft een Master in kunstgeschiedenis van de Université Paris-IV, La Sorbonne, en een BS in financiën en bedrijfskunde van het Eller College van de Universiteit van Arizona, Tucson. Voordat ze zich op kunst ging richten, werkte ze als financieel analist voor investeringsbanken in de VS en Frankrijk. 

Over

De nieuwe podcast van het Institut français NL – een vrije, ongemodereerde uitwisseling tussen een Franse kunstenaar op bezoek in Nederland en een Nederlandse persoonlijkheid, over thema’s die hen na aan het hart liggen.