Feminisme in de Franse taal: een pedagogisch dossier om de Franse taal te verkennen door de feministische lens 

Ter gelegenheid van de European Literature Night 2025 en de aanwezigheid van Lauren Bastide op dit evenement, biedt het Institut français NL een origineel en inspirerend pedagogisch dossier aan voor docenten en hun studenten, zowel op middelbaar als hoger onderwijsniveau.

Ter gelegenheid van de European Literature Night 2025 en de aanwezigheid van Lauren Bastide op dit evenement, biedt het Institut français NL een origineel en inspirerend pedagogisch dossier aan voor docenten en hun studenten, zowel op middelbaar als hoger onderwijsniveau. 

Lauren Bastide, journalist, essayist en geëngageerd feminist, heeft verschillende boeken geschreven, waaronder ‘Futur-es’, in het Nederlands vertaald onder de titel ‘Feminisme gaat de wereld redden’ met steun van het Nouvelles Voix-programma van het Institut français NL. Lauren Bastide nodigt ons uit om genderverhoudingen te heroverwegen en ons een eerlijkere, meer inclusieve samenleving voor te stellen.

Een lespakket om sociale kwesties ter discussie te stellen in de klas. 

Het bezoek van Lauren Bastide aan Nederland is een goede gelegenheid om nieuwe leermiddelen aan te bieden aan scholen en universiteiten. Daarom is dit pedagogisch dossier ontworpen: om docenten te helpen de belangrijkste kwesties rondom genderongelijkheid te verkennen in de klas. 

De inhoud is opgebouwd rond vier hoofdthema’s: 

  • Inclusief schrijven  
  • Vrouwen op de werkvloer 
  • Gelijkheid op de werkvloer 
  • Ecofeminisme 

Omdat deze actuele onderwerpen aansluiten op de leefwereld van jongeren kunnen zij hun Franse taalvaardigheden ontwikkelen door middel van boeiende en relevante discussies. 

Een dynamische en kritische benadering van de Franse taal

Het Institut français NL biedt dit pedagogisch dossier aan vanuit een dynamische benadering van het Frans, gebaseerd op de sociale realiteit en actuele discussies. Het doel is om leerlingen in staat te stellen over bepaalde onderwerpen na te denken, hun ideeën uit te drukken en een kritische blik op de wereld om hen heen te ontwikkelen. 

De Franse taal wordt niet alleen beschouwd als een communicatiemiddel, maar ook als een instrument voor emancipatie, dat altijd zinvol is en tot nadenken stemt, maar dat soms ook controversieel kan zijn. 

Kant-en-klare ondersteuning voor docenten 

Het door Estelle Meyer, docent Frans als vreemde taal, ontworpen pedagogisch dossier biedt voor elk onderwerp het volgende: 

  • Een leerlingenblad 
  • Een docentenhandleiding 
  • Een informatieformulier over leermiddelen
  • Bonusactiviteiten

Het materiaal is klaar voor gebruik en is zo ontworpen dat het kan worden aangepast  aan verschillende niveaus en leeromgevingen om stimulerende, boeiende en educatieve sessies te faciliteren. 

Download het pedagogisch dossier nu en introduceer nieuwe thema’s in de klas die uitdagen, boeien en inspireren. 

De factsheets voor elk van de vier hoofdthema’s kunnen afzonderlijk worden  gedownload, voor gericht gebruik in de klas.

Inclusief schrijven

Vrouwen op de werkvloer