Over
De thematische pedagogische dossiers zijn bedoeld om docenten Frans te helpen bij het ontwikkelen van lessen,series van lessen of interdisciplinaire projecten.
Elk dossier nodigt uit tot het verkennen van de Franse taal en cultuur aan de hand van een thema dat wordt benaderd vanuit een multi-disciplinaire invalshoek. Deze aanpak biedt de gelegenheid om grenzen tussen verschillende schoolvakken te doorbreken en Frans te combineren met andere vakken. De interdisciplinaire werkwijze geeft leerlingen ook de mogelijkheid om verbanden te leggen tussen verschillende vakken en hun kennis over diverse onderwerpen te combineren.
Meer informatie
Dit pedagogisch dossier bevat lesmateriaal voor docenten Frans in Nederland om een bezoek aan de tentoonstelling “Someone is getting rich” in het Wereldmuseum in Amsterdam voor te bereiden in het Frans.
Het beschrijft verschillende rondleidingen door het museum, aan de hand waarvan inzicht wordt verkregen in de rol van banken in Nederland tijdens het kolonisatieproces.
Ook bevat het dossier voorbereidende werkbladen over het Franse kolonialisme en twee luistervaardigheidsoefeningen die gebaseerd zijn op de Franstalige Passage(s) #6 podcast over de tentoonstelling.
Het pedagogisch dossier
Het pedagogisch dossier voorziet leraren Frans van :
- 5 voorbereidende werkbladen over het Franse kolonialisme
- 3 rondleidingen door de tentoonstelling “Someone is getting rich”
Alle werkbladen en rondleidingen hebben een “leerling”-versie (klaar voor gebruik) en een “leerkracht”-versie met voorbeeldantwoorden.
Luistervaardigheid
Ter gelegenheid van de tijdelijke tentoonstelling “Someone is getting rich” in het Wereldmuseum in Amsterdam heeft het Institut français NL een podcast Passage(s) #6 opgenomen met een conversatie tussen Carrie Pilto, kunsthistoricus en curator van de tentoonstelling “Someone is getting rich”, en twee kunstenaars – leden van het CATPC-collectief: Lisette Mbuku Kimpala en Ced’art Tamasala.
Twee fragmenten uit deze podcast zijn geselecteerd voor twee luistervaardigheidsoefeningen, die in de klas met de leerlingen kunnen worden uitgevoerd. Het pakket bevat 2 werkbladen met luistervragen voor leerlingen en 2 bladen met antwoorden voor leerkrachten.
Partners
- In het kader van: Someone is Getting Rich
- Locatie: Wereldmuseum
- Stad: Amsterdam
- Datum: Van 21 april 2023 t/m 7 januari 2024
- Photo : Claire Fontaine, Untitled (Someone is getting rich), 2012. Courtesy of the artist and Galerie Neu, Berlin