La Grande Grammaire du français: lezingen en ateliers

Ter ere van het verschijnen van de Grande Grammaire du français (grandegrammairedufrancais.com) organiseren het Institut français NL en Platform Frans een studiedag gewijd aan de Franse grammatica, haar geschiedenis, en haar pedagogisch nut.

Achtergrond

Wat is een grammatica? Waar dient het voor? En welke rol kan grammatica nog spelen in de Franse les? Ter ere van het verschijnen van de Grande Grammaire du français (grandegrammairedufrancais.com) bij uitgeverij Actes Sud organiseren het Institut français des Pays-Bas en Platform Frans een studiedag gewijd aan de Franse grammatica, haar geschiedenis, en haar pedagogisch nut.  De studiemiddag bestaat uit twee onderdelen. Het eerste gedeelte, open voor iedereen en in het Frans, is gewijd aan de Grande Grammaire du français. Een van de hoofdredacteuren zal worden geïnterviewd over de totstandkoming en het belang van dit monumentale werk, en er is een korte lezing over de geschiedenis van de Franse grammatica. Het tweede gedeelte is bestemd voor docenten Frans in het vo, en bestaat uit twee pedagogische ateliers die deels in het Frans en deels in het Nederlands worden aangeboden. Daarin wordt de vraag gesteld welk nut de Franse grammatica heeft in het onderwijs, en hoe je deze op een waardevolle manier kunt inzetten. Bovendien wordt besproken welke onderdelen van de Franse grammatica specifiek voor moedertaalsprekers van het Nederlands voor problemen zorgen.

Aanmelden is gratis, en kan via dit formulier.

Over het evenement

Deze studiedag wordt georganiseerd door het Institut français des Pays-Bas en Platform Frans, in samenwerking met het Onderwijsnetwerk Zuid-Holland.

Programma

14:00 – 16:00: Lezingen [voor iedereen toegankelijk, graag aanmelden via onderstaande link]

  • 14:00-14:10 Introduction
  • 14:10-14:30 Benjamin Storme: Histoire des grammaires françaises
  • 14:30-14:35 Pauze 
  • 14:35-15:35 Anne Abeillé en Jenny Doetjes: Présentation de La Grande Grammaire du français
  • 15:35-16:00 Pauze en présentatie van exemplaren van historische Franse en Nederlandse grammatica’s uit de collectie van de Universiteitsbibliotheek Leiden door Alisa van de Haar

16:00 – 18:00: 2 Pédagogische ateliers [bestemd voor docenten Frans in het vo, graag aanmelden via onderstaande link]

  • 16:00-16:45 Bert Le Bruyn : Grammatica met een grote G / La Grammaire avec une majuscule
  • 16:45-17:00 Pauze 
  • 17:00-17:45 Janine Berns en Marie Steffens : Wat kun je wel en niet met een grammatica? / Standardiser et codifier, à quoi bon?
  • 17:45-18:00 Sluiting

Sprekers

Anne Abeillé is hoogleraar taalkunde aan de Université Paris Cité. Ze bezocht de École normale supérieure en behaalde haar lesbevoegdheid op het gebied van de Letteren. Abeillé is lid van het Laboratoire de linguistique formelle van de CNRS. Ze ontving de prix Pierre-Larousse voor de taalwetenschap (1993), en de bronzen (1996) en zilveren (2008) medaille van de CNRS. Abeillé is erelid van het Institut universitaire de France en lid van de Academia Europaea. Ze is specialist van de Franse syntaxis, publiceerde o.a. Les Grammaires d’unification (Hermès, 2007), Une grammaire électronique du français (CNRS Éditions, 2002) en redigeerde het Corpus arboré du français (ftb.linguist.univ-paris-diderot.fr). Samen met Danièle Godard nam ze de wetenschappelijke leiding en redactie van de Grande Grammaire du français op zich.

  • Jenny Doetjes is hoogleraar taalkunde aan de Universiteit Leiden. Ze droeg bij aan de Grande Grammaire du français.
  • Benjamin Storme is universitair docent Franse Taalkunde aan de Universiteit Leiden.
  • Alisa van de Haar is universitair docent Franse Letterkunde aan de Universiteit Leiden.
  • Bert Le Bruyn is universitair docent Franse Taalkunde aan de Universiteit Utrecht. Hij is lid van het Meesterschapsteam Moderne Vreemde Talen.
  • Janine Berns is universitair docent Franse Taalkunde aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Ze is lid van het Meesterschapsteam Moderne Vreemde Talen.
  • Marie Steffens is universitair docent Franse Taalkunde aan de Universiteit Utrecht.

Partners

  • Georganiseerd door: L’Institut français NL et Platform Frans
  • In samenwerking met: Onderwijsnetwerk Zuid-Holland, Université de Leiden, Actes Sud