De culturele en creatieve sector en de ecologische transitie 2023 

Het Institut français NL en het Nieuwe Instituut in Rotterdam organiseren op 10 oktober 2023 een bijeenkomst voor makers en culturele professionals die nieuwe perspectieven willen delen over de centrale rol die de culturele en creatieve industrieën kunnen spelen in de ecologische transitie.

Nieuwe perspectieven en modellen

De culturele en creatieve industrieën (CCI), een toonaangevende sector in de Franse en Nederlandse economie, worden geconfronteerd met  veranderingen in de creatie, productie en distributie van culturele goederen als gevolg van klimaatverandering. 

Door het toepassen van creativiteit en het bedenken van oplossingen voor maatschappelijke uitdagingen als gevolg van klimaatverandering, kunnen de culturele en creatieve industrieën optreden als volwaardige woordvoerders, nieuwe fora voor debatten bieden, zich ontwikkelen tot broedplaatsen voor oplossingen, en  uitgroeien tot laboratoria voor onderzoek en experimenten. 

Het doel van dit evenement is om mensen bewust te maken van de essentiële bijdrage die makers en professionals in de culturele en creatieve sector leveren aan de groene transitie, waarvoor nieuwe modellen moeten worden bedacht en maximale creativiteit moet worden ingezet tegen de achtergrond van veranderde maatschappelijke opvattingen.

Programma

13:30 – 13:40 : Introductie 

Aric Chen
Directeur
Nieuwe Instituut
Maurice Seleky
Moderator
David Behar
Directeur
Institut français NL

13:40 – 14:45 : Rondetafelgesprek : Stand van zaken, achtergrond en uitdagingen

Moderator : Maurice Seleky

Erol Ok
Directeur
Institut français
Liv Vaisberg
Co-founder
CCOLLECTIBLE et Huidenclub
Derk Loorbach
Directeur
DRIFT
Musoke Nalwoga
Oprichtend directeur
Motormond

15:00 -16:30 : Workshops
Beste werkwijzen en inspirerende initiatieven

Klaas Kuitenbrouwer
Onderzoeker
Nieuwe Instituut
Workshop:
Zoöp Model
Fanny Noël
Kunstenaar
Workshop:
Reinventing the Garden
Liv Vaisberg
Co-founder
COLLECTIBLE and Huidenclub
Workshop: Towards more sustainable cultural events
Basse Stittgen
Designer
Workshop:
Moving Matter Lab

16:45 – 17:45 : Rondetafelgesprek :
Platform Initiatieven en ontwerpers 

Henriëtte Waal
Zelfstandig ontwerper en medeoprichter, Atelier Luma
Olivier Zeitoun
Conservering attaché
Centre Pompidou 
Akil Scafe-Smith
Mede-oprichter
Resolve Collective
Leo Orta
Kunstenaar

17:45 : Afsluiting 

Maurice Seleky, Moderator 

18:00 : Cocktails 


Meer informatie over de deelnemers


David Behar is een diplomaat en hij heeft in september 2021 de leiding overgenomen van het Institut français NL, na drie jaar in Zweden als zaakgelastigde van de Franse ambassade. Hij is specialist in Europese en strategische aangelegenheden. Hij is gepromoveerd in de sociologie (École des hautes études en sciences sociales) en heeft gewerkt en lesgegeven in Turkije (Galatasaray Universiteit), Italië (Europees Universitair Instituut, Florence) en Frankrijk (Sciences Po – Paris School of International Affairs).

Maurice Seleky is een ervaren manager in de creatieve en culturele sector, communicatiestrateeg, moderator en auteur. Momenteel is hij hoofd Communicatie en Marketing van het Amsterdam Museum. In 2021 werd hij uitgeroepen tot ‘Culture marketeer of the Year’ door Cultuurmarketing, het platform voor marketing- en communicatieprofessionals in de Nederlandse culturele sector. Maurice Seleky is ook actief als moderator, podcast host en gast bij diverse publieke programma’s. Daarnaast is hij auteur van de romans Ego Faber en Een tragedie in New York, uitgegeven door Ambo|Anthos. 

Erol Ok is sinds 2020 directeur van het Institut Français de Paris. Eerder was hij bijna zes jaar directeur van het Musée national Picasso-Paris. Voordat hij zich in 2013 aan cultuur wijdde als directeur van het Musée national Picasso-Paris, was hij adjunct-directeur van het kabinet van Fleur Pellerin, minister van Digitale Economie, Innovatie en KMO’s, van 2012 tot 2013. Erol Ok werkte in 2007 als economisch en financieel adviseur bij de Franse ambassade in Rome en begon zijn carrière in 2003 bij het directoraat van de schatkist als plaatsvervangend hoofd van de afdeling van economische betrekkingen met Latijns-Amerika. Hij is afgestudeerd aan de Ecole nationale d’administration, Sciences Po Paris en de École des hautes études commerciales (HEC).

Derk Loorbach is directeur van DRIFT en hoogleraar sociaaleconomische transities aan de Faculteit Sociale Wetenschappen van de Erasmus Universiteit Rotterdam. Hij is een van de grondleggers van de transitiemanagement benadering als een nieuwe vorm van governance voor duurzame ontwikkeling. Hij heeft meer dan honderd artikelen op dit gebied gepubliceerd en heeft als onderzoeker deelgenomen aan talloze transitieprocessen met overheden, bedrijven, maatschappelijke organisaties en de wetenschappelijke wereld.

Liv Vaisberg, een internationale artistiek directeur en cultureel ondernemer gevestigd in Rotterdam, staat bekend om haar expertise op het gebied van kunstbeurzen. Ze is de oprichter van de Brusselse kunstbeurs POPPOSITIONS en het platform A PERFORMANCE AFFAIR, en medeoprichter van COLLECTIBLE, een baanbrekende beurs exclusief gewijd aan hedendaags collectible design. Ze was mededirecteur van de beurs Independent Brussels. In 2017 richtte ze haar Office for Art and Design op, waarmee ze verschillende beurzen van strategie-advies voorziet, zoals Art Rotterdam, Unseen Amsterdam, Future Fairs New York en, in het verleden, Art on Paper Brussels. Ze ondersteunt de lancering van kunst- en designevenementen zoals Boarding Galleries tijdens het Antwerp Art Weekend en NotCancelled Netherlands tijdens de eerste lockdown. Ook is Liv mede-oprichter van Huidenclub, een nieuwe hybride ruimte gewijd aan kunst en design in Rotterdam.

Musoke Nalwoga (1994) is geboren en getogen in Oeganda. Momenteel werkt ze in Amsterdam als curator en onderzoeker op het gebied van hedendaagse kunst. Musoke Nalwoga studeerde kunstgeschiedenis aan University College Roosevelt in Middelburg, behaalde een master in culture analysis aan de Universiteit van Amsterdam en een research master in critical studies aan het Sandberg Instituut. Ze is oprichter en directeur van Motormond Amsterdam, een nieuwe kunstgalerie die het idee van de “white cube” een nieuwe invulling wil geven. Als onderzoeker heeft ze bijgedragen aan de curatoriële programma’s van Sonsbeeck 20 -24, het Cobra Museum voor Moderne Kunst en Framer Framed. Ook is zij gastdocent van de masteropleiding Art and Performance Studies aan de Universiteit van Amsterdam.

Klaas Kuitenbrouwer is onderzoeker aan het Nieuwe Instituut in Rotterdam, docent theorie aan de Gerrit Rietveld Academie voor Beeldende Kunst en Vormgeving en initiatiefnemer van het Zoöp-project. Sinds eind jaren negentig werkt hij op het raakvlak van kunst, design, technologie en ecologie. Hij geeft lezingen over thema’s die deze gebieden overlappen, doet onderzoek en organiseert tentoonstellingen. In de afgelopen jaren was hij onder andere curator van Garden of Machines (2015), Gardening Mars (2017), Bot Club en Neuhaus Temporary Academy for more-than-human knowledge (2019), wat leidde tot de start van het Zoöp-project, de ontwikkeling en implementatie van een organisatiemodel voor de samenwerking tussen menselijk en niet-menselijk leven.

Fanny Noël is een Franse kunstenaar die momenteel in Den Haag woont. Haar werk richt zich op het thema van duurzame productie in tijden van ecologische crisis en op de vraag hoe we onze maatschappelijke modellen kunnen vernieuwen met het oog op een wenselijke toekomst. Gefascineerd door niet-menselijke entiteiten, werkt ze voornamelijk met natuurlijke materialen en probeert ze de belangstelling van de artistieke gemeenschap voor ambachtelijk werk weer aan te wakkeren. Haar werk bestaat uit workshops, publicaties, tuinen, gemeenschapsconstructies, installaties, sculpturen en ontwerpen die holistische duurzaamheid belichamen. In 2023 was ze medeoprichter van ‘green office’ GINKGO met als doel het begeleiden en ondersteunen van de ecologische transitie van de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag (KABK). Daar heeft ze tuinen aangelegd om verfstofextracten en riet voor het vlechten van manden te verkrijgen. Ook creëerde ze een moestuin, gebaseerd op de principes van de permacultuur,  voor studenten en docenten die met natuurlijke materialen willen werken. Momenteel doet ze verder onderzoek naar hyperlokale creatie en manieren waarop mensen kunnen aarden in hun directe omgeving, zodat ze actie kunnen ondernemen tegen klimaatverandering. Haar werk is geïnspireerd door Indiaanse kosmologie, de Gaia-theorie, permacultuur, low-technologies, sociocratie, regeneratieve praktijken, de arte povera beweging en landschapskunst.

Basse Stittgen (1990) studeerde in 2017 af aan de Design Academy Eindhoven. Sindsdien is zijn werk tentoongesteld in het V&A Museum, het Stedelijk Museum Amsterdam, Kunsthalle Basel en de 13e Shanghai Architectuur Biënnale en maakt het deel uit van de collecties van het MAK Wenen, het Fundatie Museum Zwolle, de Verbeke Foundation en de Wellcome Collection. Zijn werk bevindt zich op het raakvlak van design, kunst en materiaalonderzoek en komt voort uit een fascinatie voor materie; het creatieproces, het onderhoud en de onthulling van verborgen verhalen. Het werk van Basse onderzoekt hoe objecten een bemiddelende rol kunnen spelen bij het begrijpen van complexe zaken door onzichtbare processen tastbaar te maken. Hij geeft voorwerpen een plaats en een nieuwe vorm met behulp van gereedschappen en processen die zijn gebaseerd op een wereld gezien door de lens van materies.

Henriëtte Waal is kunstenaar en ontwerper. Ze behaalde een bachelordiploma aan de afdeling « People and Public Space » van de Design Academy Eindhoven en een masterdiploma in interieurontwerp aan het Sandberg Instituut in Amsterdam. Ze was finalist in de Dutch Design Awards voor haar ontwerponderzoek in landelijke gebieden van Nederland en ontving de International Award for Public Art voor haar benadering van ruimtelijke ordening. Als curator van het Bio-Me-programma van Mediamatic heeft ze een interdisciplinair platform ontwikkeld voor de uitwisseling van kennis over brouwpraktijken en design met micro-organismen. Naast het creëren van een aantal sociaal geëngageerde kunst- en ontwerpprojecten, Henriëtte Waal geeft sinds 2013 les als onderdeel van het masterprogramma in sociaal ontwerp aan de Design Academy Eindhoven en de Royal Academy of Art in Den Haag. Momenteel is ze artistiek en onderzoeksdirecteur van Atelier LUMA in Arles. 

Akil Scafe-Smith is een van de zes leden van RESOLVE, een interdisciplinair designcollectief dat sociale uitdagingen op meerdere schaalniveaus wil aanpakken door architectuur, kunst, technologie en techniek te combineren. RESOLVE heeft talloze projecten, workshops en conferenties ontwikkeld in het Verenigd Koninkrijk en andere landen in Europa en heeft samengewerkt met initiatieven om jongeren met een ondervertegenwoordigde achtergrond kennis te laten maken met interdisciplinaire ontwerpconcepten.

Olivier Zeitoun is associate curator bij de afdeling Design van het Musée national d’art moderne – Centre Pompidou in Parijs. Hij heeft twee masterdiploma’s:  in sociale wetenschappen alsmede in filosofie en kunstgeschiedenis. Sinds 2017 werkt hij aan de tentoonstellingen en aankopen van het museum, draagt hij bij aan publicaties en is hij curator van een jaarlijkse cyclus tentoonstellingen getiteld “Mutations/Créations” gewijd aan de interacties tussen digitale technologie en artistieke creatie, waaronder “Designing the Living (La Fabrique du Vivant)” in 2019 en “Worlds of Networks (Réseaux-Mondes)” in 2022 (samengesteld met M-A Brayer). In 2022 was hij ook co-curator van de tentoonstelling “Mimésis, un design vivant” in het Centre Pompidou-Metz. Hij zet zijn onderwijs-, onderzoeks- en publicatieactiviteiten voort als onafhankelijk curator, waarbij hij zich richt op kwesties met betrekking tot digitale velden en het leven in hedendaagse kunst en design.

Leo Orta, van Engels-Argentijnse afkomst, woont en werkt in Frankrijk tussen Parijs en Les Moulins (Boissy-Le-Châtel). Hij studeerde in 2019 af aan de Design Academy Eindhoven. Orta heeft een grote interesse in cureren en is medeoprichter van het tentoonstellings- en residentieprogramma LA TOTALE Collective. Hij is ook medeoprichter van het designcollectief Morph en het duo OrtaMiklos. Zijn werk was te zien in talrijke instellingen in Frankrijk en daarbuiten, waaronder het FRAC Île de France – Le Plateau in Parijs (FR) 2019; de K11 in Guangzhou (CN), 2019; het Van Abbe Museum in Eindhoven (NL), 2020; en de tentoonstelling Colors Etc. – Lille 3000 in Lille (FR), 2021 en in het Stedelijk Museum in Amsterdam

Partners

  • Mede-georganiseerd door: Institut français NL, Nieuwe Instituut
  • Met steun van: Institut Français