Culturele samenwerking: de tentoonstelling ‘Design Sediments’ in de Huidenclub in Rotterdam     

Het Institut français NL werkt samen met de Huidenclub en ondersteunt de tentoonstelling ‘Design Sediments’. De tentoonstelling brengt verschillende kunstdisciplines samen en is te bewonderen van 31 januari t/m 24 maart 2024.

Het Institut français NL ontwikkelt culturele samenwerking met de Nederlandse culturele instellingen die de hedendaagse Franse creatie in Nederland bevorderen en die de mobiliteit van kunstenaars en culturele professionals naar Nederland mogelijk maken. 

Het Institut français NL werkt samen met de Huidenclub en ondersteunt de tentoonstelling Design Sediments gepresenteerd door de Franse curatoren Olivier Zeitoun en Leo Orta. Design Sediments brengt verschillende kunstdisciplines samen en is te bewonderen van 31 januari t/m 24 maart 2024.  

In de tentoonstelling staan de hedendaagse dimensies van sedimentatie centraal en de kunstenaars bestuderen deze dimensies aan de hand van verschillende materialen en processen. De tentoonstelling belicht zowel de vervaardiging als de verdwijning van objecten. De kunstwerken geven tegelijkertijd een nieuwe blik op de perceptie van tijd en hoe deze de mens overstijgt.

Kunstenaars en designers bestuderen vandaag de dag de cyclussen van extractie, productie en vernietiging van objecten door naar meerdere vormen van vergankelijkheid te kijken: de menselijke, de onmenselijke en de geologische vergankelijkheid. Ze schetsen alternatieve en interdisciplinaire denkwijzen over materiële productie, die verder gaan dan de scheiding tussen mens en aarde. Ze gebruiken hun kunstwerken om te laten zien in welke mate vergankelijkheid terug te vinden is in artefacten. Het ‘polychronische’ aspect van de sedimenten ligt hieraan ten grondslag en vormt een symbool van de verschillende perioden door de tijd heen.

De multidisciplinaire invalshoek van Design Sediments is een ode aan de groeiende interesse in de Franse kunstwereld om verschillende kunstdisciplines te combineren. De kunstenaars van Design Sendiments gebruiken film, beeldhouwkunst en design. 

Caroline Corbasson (1989) is kunstenaar en filmmaker. Ze onderzoekt de plek van de mens in het universum door de wetenschappelijke en collectieve verbeelding te bestuderen, van astrofysica tot kosmologie. Haar film Atacama speelt zich af in de gelijknamige woestijn in Chili. In de film komen levenloze lichamen in beeld, zowel aards als kosmisch, die het resultaat weerspiegelen van processen die tot ver in de tijd teruggaan.

Atacama, Caroline Corbasson, 2017 

Het kunstenaarsduo Ittah Yodabestaat uit Kaï Yoda (1985) en Virgile Ittah (1984). Hun werk verwijst naar een breed scala aan culturen. Het kunstenaarsduo laat zich onder andere inspireren door de cultuur van oude beschavingen, maar ook door de digitale cultuur. Daarmee berust hun werk op een zekere traditionele en hedendaagse savoir-faire. Entre Deux Soleils is een van hun nieuwste werken die beeldhouwkunst, schilderkunst en geurkunst samenbrengt. En Lascaux is een ander werk dat verwijst naar klassieke mythologie en de emotionele gelaagdheid van herinneringen.

Agata Ingarden (1994) bestudeert met haar beeldhouwwerken de intimiteit van de huiselijke sfeer. Ze gebruikt mineralen en oesterschelpen om schaalmodellen te maken en ze laat haar stenen landschappen aanvoelen als een intiem schouwspel.

Marlène Huissoud (1990) is een designer die opgegroeid is in de Alpen als dochter van een imker. Ze experimenteert in haar werken met het gebruik van de afvalstoffen van insecten. Hiervoor gebruikt ze voornamelijk stoffen die komen van bijen en zijderupsen. Sworm is een werk dat ze gemaakt heeft van ‘insectenleer’, een zelfbedachte stof. Dit ‘insectenleer’ komt van de vezels van cocons van de zijderups en de sericine die aanwezig is in de vezels fungeert als een natuurlijke lijmstof. De sculpturen van Please stand by en Village à insectes zijn gemaakt van een natuurlijke ruwe klei en bedekt met een natuurlijke lak. Deze ‘insectenhotels’ zijn het resultaat van een langdurig onderzoek naar een mogelijk onderdak voor insecten in Londen. 

Sworm, Marlène Huissoud ©Hélène Combal-Weiss 
 

Door deze tentoonstelling te steunen, zet het Institut français NL de discussies voort die op gang zijn gebracht in het kader van het programma “De culturele en creatieve sector en de ecologische transitie” die in 2023 samen met het Nieuwe Instituut in Rotterdam werd gelanceerd, met Olivier Zeitoun en Leo Orta als sprekers. 

Over

Huidenclub is een experimentele ruimte voor hedendaagse cultuur gevestigd in Rotterdam. Vernoemd naar het omgebouwde industriële gebouw waarin het is gevestigd (een voormalige leerlooierij), presenteert Huidenclub zich als een platform voor het uiten van verhalen over hedendaagse vraagstukken.   

Informatie

  • In het kader van: Design Sediments 
  • Plaats: Huidenclub 
  • Stad: Rotterdam 
  • Datum: 31 januari t/m 24 maart 2024