Om ons speciale programma voor het Franse voorzitterschap van de Europese Unie met een klapper af te sluiten, hebben we voor de maand mei een uitzonderlijke serie activiteiten bedacht: “A Mirror for Europe – Beyond Kitsch? “. We kennen de waarden die Europa hooghoudt en die vandaag de dag belangrijker zijn dan ooit. Hoe vertaal je deze waarden naar emoties zodat iedereen zich ermee kan identificeren en ervoor kan blijven vechten? De poster hierboven komt uit de fotoroman van Europa die voor ons is gemaakt door de Franse cartoonist Dimitri Planchon en die vanaf 25 april op onze social media kanalen aanwezig zal zijn. Hij gebruikt dit verhalende genre dat vandaag de dag als verouderd wordt beschouwd, om een vernietigend maar altijd sympathiek beeld van de Europeaan te schetsen.
#1
Eurovisie 2022: Wie krijgt de twaalf punten, en waarom?
Discussies en voorstelling
14 mei 2022
De Balie · Amsterdam
© Robin van Lonkhuijsen, EPA via Shutterstock
De reeks zal openen met de glitter van het Eurovisie Songfestival, een geweldig moment van Europese broederschap dat zich in de loop der jaren heeft ontwikkeld tot de etalage van een extravagantie die een unieke en essentiële smaak aan de Europese ziel geeft. Deze esthetische vooringenomenheid heeft misschien in 1998 de weg geëffend voor de overwinning van een eerste transgenderartiest, Dana International. Volg op 14 mei de Eurovisiefinale op het grote scherm in De Balie om samen de punten bij te houden. We openen de avond met een discussie, samen met experts en artiesten, over de rol van het Eurovisie Songfestival bij de erkenning van LGBTQ+rechten. Terwijl Rusland zojuist is uitgesloten van het Eurovisiesongfestival verwelkomen we graag een Russische artiest aan wie Frankrijk zojuist bescherming heeft verleend.
Lees meer.
#2
Heeft democratie propaganda nodig ?
Debat · 19 mei 2022
De Balie · Amsterdam
© The Image of Europe, AMO-OMA
De activiteiten worden afgesloten met een groot debat over wat de smaak van Europa dient te zijn en wat de politieke betekenis van deze esthetische en emotionele dimensie voor de belichaming van het Europese project zou moeten zijn. Uitgaande van een bijzonder actuele en gevoelige vraag: “Heeft democratie propaganda nodig?”, zullen verschillende Europese persoonlijkheden die aan dit thema van belichaming werken, worden bijeengebracht en de emblematische initiatieven presenteren die ze hebben ontwikkeld: Rem Koolhaas voor The Image of Europe (OMA/AMO), Emmanuel Tibloux voor Eurofabrique (Grand Palais, Parijs) en Alice Twemlow, lid van de expertgroep New Face of the Euro van de Europese Centrale Bank. Tot 19 mei in De Balie – Amsterdam!
Lees meer.
Partners
- Georganiseerd door: Institut Français des Pays-Bas
- In samenwerking met: De Balie ; European Cultural Foundation
- In het kader van de Franse voorzitterschap van de EU.