Erfgoedtalen in Nederland: onderzoekers, docenten en studenten in dialoog

Wat is een erfgoedtaal? Hoe onderwijs je een erfgoedtaal? Onderwijs in navolging van het programma ontworpen en ontwikkeld door het Institut français NL: “Je parle aussi français! / Ik spreek ook Frans!”

Ter gelegenheid van de door UNESCO uitgeroepen Internationale Dag van de Moedertaal organiseren het Institut français NL en het onderzoekscentrum HERLING van de Universiteit Leiden op 21 februari 2024 een studiedag over erfgoedtalen: “Erfgoedtalen in Nederland: Wetenschappers, docenten en studenten in dialoog” (“Heritage Languages in the Netherlands: Scholars, teachers, and students in dialogue”).

Twee belangrijke onderdelen van deze studiedag zijn: 

  1. Een lezing door Josh Prada: “Een sociaal-emotionele beschrijving van tweetaligheid van erfgoedsprekers: Van vroege kindertijd tot jongvolwassenheid “.

 Samenvatting: Een (zogenaamde) erfgoedspreker worden en zijn verschilt sterk van andere soorten tweetalige profielen. Factoren zoals machtsverschillen tussen taalgemeenschappen, politieke hiërarchieën, toegang tot ondersteuning in het onderwijs en racialisering geven allemaal vorm aan de processen die de tweetalige erfgoedervaring sturen. In deze lezing onderzoek ik de bijzonderheden van tweetaligheid van erfgoedsprekers met een focus op de wisselwerking tussen identiteit en emoties gedurende de eerste 21 levensjaren. Specifiek rapporteer ik over de bevindingen van twee grote projecten (een in de Verenigde Staten en een in Nederland), waarbij ik de overeenkomsten en verschillen die beide contexten kenmerken nader bekijk en manieren in kaart breng om sociolinguïstisch ontvankelijke en verantwoordelijke opvoeders, beleidsmakers en leden van de gemeenschap te worden. 

Deze lezing door Josh Prada kan online gevolgd worden via deze link.

Meeting ID: 861 659 7472

Password: CawG#+8P

2. Een workshop over het Franse erfgoedtaalprogramma “Je parle aussi français!/ Ik spreek ook Frans!”

 De workshop introduceert het programma en de belangrijkste kenmerken ervan: hoe ontwikkel je een onderwijsprogramma in erfgoedtalen, in het bijzonder in het Frans; hoe word je een leerkracht in het erfgoedtaalprogramma “Je parle aussi français!/ Ik spreek ook Frans!”

 Toegang is gratis.

Over

HERLING is het onderzoekscentrum van LUCL (Leiden University Centre for Linguistics) voor de studie van erfgoedtalen in Nederland. Het onderzoekt de voordelen van het gebruik van erfgoedtalen thuis en op school en ondersteunt taalkundig onderzoek naar erfgoedtalen in Nederland.

Programme

Het programma kan hier worden bekeken:

Heritage languages in the Netherlands: Scholars, teachers, and students in dialogue – Leiden University (universiteitleiden.nl)

Informatie

  • Datum en tijd : 21 februari 2024, 11:00 – 16:00 
  • Plaats : Universiteit Leiden, Academy Building, Kamer B1.04
  • Stad : Leiden
  • Talen : Engels, Frans
  • Toegang : Rapenburg 73, 2311 GJ Leiden

Partners

  • Georganiseerd door: Institut français NL, HERLING