Cultureel partnerschap: vier Franstalige voorstellingen ondersteund op het Holland Festival 2021 in Amsterdam

Het Institut Français NL werkt samen met het grootste internationale podiumkunstenfestival van Nederland, dat dit jaar de Frans-Oostenrijkse regisseur Gisèle Vienne als associate artist verwelkomt, in Amsterdam van 3 tot en met 27 juni 2021.

Het Institut français NL ontwikkelt culturele partnerschappen met de Nederlandse culturele instellingen die de hedendaagse Franse creatie in Nederland bevorderen en die de mobiliteit van kunstenaars en culturele professionals naar Nederland mogelijk maken.

Het Institut Français NL werk samen met het Holland Festival, dat dit jaar de Frans-Oostenrijkse regisseur Gisèle Vienne als associate artist verwelkomt, en ondersteunt de voorstellingen L’Étang en Kindertotenlieder van Gisèle Vienne (Frankrijk/Oostenrijk), Mailles van Dorothée Munyaneza (Verenigd Koninkrijk/Rwanda) en Maison Mère van Phia Ménard (Frankrijk), in Amsterdam van 3 t/m 27 juni 2021.

L’Étang van Gisèle Vienne

De voorstelling L’Étang van de Frans-Oostenrijkse regisseur Gisèle Vienne wordt van 6 t/m 8 juni 2021 in het Internationaal Theater Amsterdam (ITA) gepresenteerd als onderdeel van het Holland Festival.

Een kind voelt zich niet geliefd door zijn moeder. Om haar te testen doet hij net alsof hij zich verdrinkt in de vijver. Regisseur Gisèle Vienne onderzoekt met haar bewerking van Robert Walsers Der Teich (‘De Vijver’) ingewikkelde familierelaties. Ze kijkt naar de manier waarop gezinsleden met elkaar omgaan. Vienne speelt met alle beschikbare theatrale middelen om het gesprokene en het ongezegde zichtbaar te maken. Ze creëert een geheimzinnige spanning tussen ieders aan- en afwezigheid. Op een indirecte manier toont Vienne de bedrieglijke tegenstrijdigheden tussen wat er wordt gezegd en wat er zich onuitgesproken afspeelt. Net als met haar eerdere werk, werpt de regisseur ook met dit stuk licht op filosofische vraagstukken rond sociale normen. Daarbij schuwt ze de donkere krochten van de mens niet.

Mailles van Dorothée Munyaneza

De voorstelling Mailles van de Brits-Rwandese choreograaf Dorothée Munyaneza wordt op 11 en 12 juni 2021 in het Internationaal Theater Amsterdam (ITA) gepresenteerd als onderdeel van het Holland Festival.

Voor haar werk Mailles, ‘weefsel’, verzamelde choreograaf Dorothée Munyaneza, zelf afkomstig uit Kigali, een groep van zes heel verschillende kunstenaars op een podium. Met ieder van hen voelt ze een diepe verwantschap, vanwege hun kracht en maatschappelijke betrokkenheid. De vrouwen zijn Afrikaans, of hebben Afrikaanse roots, en spreken zich uit over hun ervaringen met geweld en onderdrukking. Tegelijkertijd vieren ze hun vrouwelijke kracht. Iedere vrouw vertelt haar verhaal in haar eigen taal, op haar eigen manier – van spoken word tot flamencodans. Ontwerpster en beeldend kunstenares Stéphanie Coudert verbindt met kleding en decor de verschillende elementen. Zo ontstaat op het podium een knooppunt waar alle verhalen samenkomen. Munyaneza omschrijft de groep: ‘Onze verhalen zijn met elkaar verknoopt. Wij zijn melodieën. Wij zijn menselijkheid. Wij vormen knooppunten. Voorbij identiteit, zijn we een geografisch, generationeel en professioneel netwerk.’

Maison Mère van Phia Ménard

De voorstelling Maison Mère van de Franse regisseur Phia Ménard wordt op 12 en 13 juni 2021 in Zuiveringshal West aan de Westergas in Amsterdam gepresenteerd als onderdeel van het Holland Festival

De mens bouwt huizen, maar ook politieke en maatschappelijke structuren. In Maison Mère neemt performancekunstenaar Phia Ménard op een krachtige, poëtische manier de bouwwerken van de mens onder de loep. Ze verschijnt als een punkversie van de beschermgodin Athene en bouwt eigenhandig een Griekse tempel van bordkarton. Haar versie van het beroemde Parthenon is bedoeld als een veilig huis voor de mensheid. Het toont de fundamenten van de westerse samenleving. Tegelijkertijd doet het denken aan de kwetsbare onderkomens van daklozen en vluchtelingen, die, ook in Griekenland, in groten getale Europa binnenkomen. Weerloos tegen de elementen. Zonder een uitgesproken moreel oordeel te vellen, zet Ménard met haar indrukwekkende aanwezigheid en overtuigende beeldtaal een sterk associatieve gedachtestroom in gang over alles wat de mens maakt en breekt.

Kindertotenlieder van Gisèle Vienne

De voorstelling Kindertotenlieder van de Frans-Oostenrijkse regisseur Gisèle Vienne wordt op 17 en 18 juni 2021 in Zuiveringshal West aan de Westergas in Amsterdam gepresenteerd als onderdeel van het Holland Festival.

Een jongen staat op uit de dood en komt terug tijdens zijn eigen begrafenis. Wat is er gebeurd, hoe is hij overleden? Op een koude, winterse nacht komen gruwelijke herinneringen boven. De ontmoeting en dialoog tussen zijn geestverschijning en een andere jongen nemen de toeschouwer mee in een even mooie als bizarre trip. Op het podium brengt de groep KTL (opgericht door Stephen F. O’Malley en Peter Rehberg bij de creatie van dit stuk in 2007) live muziek, die de experimentele interpretatie van black metal door gitarist en componist Stephen F. O’Malley mengt met de elektronische klanken van Peter Rehberg. Op het podium vervagen de grenzen tussen goed en kwaad, mens en dier, leven en dood. Met Kindertotenlieder creëerde Vienne een unheimliche droomwerkelijkheid vol verwijzingen naar griezelig mooie sprookjes en tradities.


Over

Het Holland Festival is het grootste internationale podiumkunstenfestival van Nederland en een van de oudste festivals in Europa. Het in 1947 opgerichte Holland Festival viert in 2021 het 74-jarig bestaan. 

Informatie

  • Kunstenaars: Gisèle Vienne, Dorothée Munyaneza, Phia Ménard
  • In het kader van: Holland Festival
  • Stad: Amsterdam
  • Datum: 3 t/m 27 juni 2021
  • Foto: Gisèle Vienne, L’Étang © Estelle Hanania