Villa van Eyck: interview met Marie Caye, Franse deelnemer aan de Jan van Eyck academie in Maastricht

Het artistieke Nederlands-Franse duo Marie Caye en Arvid Jense zijn deelnemers van 2020-2021 aan de Jan van Eyck academie met steun van het Institut français des Pays-Bas. Door middel van hun kunst onderzoeken zij moderne technologie en de manier waarop nieuwe kunstmatige eenheden alternatieve toekomsten mogelijk kunnen maken.

La Jan van Eyck Academie réunit chaque année près de 45 créateurs résidents de toutes nationalités. Comment avez-vous vécu cette expérience artistique internationale ?

“Samenwerken met 45 deelnemers van verschillende achtergronden maar ook uit verschillende disciplines is een ongelofelijk verrijkende ervaring. Het was een erg mooi jaar waarin ik veel heb geluisterd en geleerd. We hebben de kans gekregen om deel te nemen aan een open en vriendelijke groep waarin we onze methoden, technieken, inspiraties, keukens, muziek en dans hebben uitgewisseld.”

Terwijl Nederland een voorliefde heeft voor ontdekkingen, vooruitgang en de toekomst, hecht Frankrijk veel waarde aan erfgoed, tradities en de geschiedenis.

Samen met Arvid creëren jullie machines met een eigen geest en wil. Denk je dat de relatie tussen machines en de maatschappij hetzelfde is in Frankrijk als in Nederland?

“Onze machines hebben nog niet een eigen wil, maar ze hebben wel een onafhankelijke plek in onze menselijke maatschappij. Er is een cultureel verschil tussen Frankrijk en Nederland vanuit ons perspectief. Terwijl Nederland een voorliefde heeft voor ontdekkingen, vooruitgang en de toekomst, hecht Frankrijk veel waarde aan erfgoed, tradities en de geschiedenis. Het samenbrengen van deze twee voorkeuren kan interessante gesprekken creëren.”

Bestiary Autonomous Machines (2018) d’Arvid et Marie © Baptiste Labat
Full Body Smart Automatic Manipulator (2019) van Arvid en Marie © SasSchilten Photography

Inclusiviteit is belangrijk in jullie kunst, jullie hebben bijvoorbeeld geëxperimenteerd met niet-menselijke muziek door te werken met varkens.

“Ons werk met de varkens begon vanuit het idee om een ander soort te begrijpen. Natuurlijk zijn onze zintuigen en waarnemingen erg anders dan die van een varken, maar zijn er ook dingen die we gemeen hebben? Bijvoorbeeld ons gehoor kan op een spectrum met elkaar vergelijken worden. Het onderzoek in dit werk naar het begrijpen van een ander soort was erg inspirerend. We hebben bijvoorbeeld een uitrusting gemaakt die ons in varkens kon veranderen, zodat we tijd met hen konden doorbrengen op hun terrein. De technieken die we hebben geleerd dankzij het aannemen van een ander perspectief gebruiken we nog steeds in onze andere projecten.”

Pigstrument – Another’s perception of sound (2016) van Arvid en Marie

Jullie onderzoeken de rol van technologie in de maatschappij, maar ook in de dierenwereld. Wat is volgens jou de rol van kunstenaars in de klimaatcrisis en hoe kunnen zij zich inzetten voor een betere planeet?

“Kunstenaars die de klimaatcrisis onder ogen zien hebben de mogelijkheid om de staat van verandering, en de biosferen en levensvormen die verdwijnen te becommentariëren en vast te leggen. Vanuit artistiek perspectief hebben we de mogelijkheid om nieuwe mythes te creëren, nieuwe visies van een wereld in evenwicht. Tegelijkertijd staan kunstenaars in een goede positie om culturen en kennis van onze voorouders te conserveren en verspreiden.”

Wat zijn je wensen voor toekomstige projecten? Ben je van plan om terug te keren naar Frankrijk of wil je blijven werken in Nederland?

“Het werk waar wij ons nu op focussen met technologie als centraal element heeft nog niet zijn weerklank gevonden in Frankrijk, maar het zou prachtig zijn om creatieve Franse communities te vinden waar men aan hetzelfde onderwerp werkt. Bepaalde onderzoeken die met name zich richten op mythologieën en verloren talen uit de regio waar ik geboren ben, de Auvergne, zouden me wellicht op een dag naar Frankrijk terug laten keren.”


Over

De Villa van Eyck is een artistieke residentie aangeboden door het Institut français des Pays-Bas en de Jan van Eyck Academie in Maastricht, die openstaat voor kunstenaars uit Frankrijk die oorspronkelijk onderzoek willen ontwikkelen.

Biografie

Het Nederlands-Franse artistieke duo Marie Caye en Arvid Jense zijn deelnemers van 2020-2021 aan de Jan van Eyck academie met steun van het Institut français des Pays-Bas. Door middel van hun kunst onderzoeken zij moderne technologie en de manier waarop nieuwe kunstmatige eenheden alternatieve toekomsten mogelijk kunnen maken.

Informatie

  • Interview: Marie Caye
  • Programma: Villa van Eyck
  • Artistieke residentie: Jan van Eyck Academie
  • Stad: Maastricht
  • Website: arvidandmarie.com
  • Met steun van: Institut français des Pays-Bas
  • Foto: Marie Caye © Jan van Eyck Academie