Pedagogisch dossier #8: het gebruik van woordenboeken in de FLE  (Frans als vreemde taal) les.

Over

De thematische pedagogische dossiers zijn bedoeld om docenten Frans te helpen bij het ontwikkelen van lessen,series van lessen of interdisciplinaire projecten. 

Elk dossier nodigt uit tot het verkennen van de Franse taal en cultuur aan de hand van een thema dat wordt benaderd vanuit een multi-disciplinaire invalshoek. Deze aanpak biedt de gelegenheid om grenzen tussen verschillende schoolvakken te doorbreken en Frans te combineren met andere vakken. De interdisciplinaire werkwijze geeft leerlingen ook de mogelijkheid om verbanden te leggen tussen verschillende vakken en hun kennis over diverse onderwerpen te combineren.

Presentatie

Dit pedagogische dossier is gewijd aan het gebruik van woordenboeken in de FLE  (Frans als vreemde taal) les.

Het lespakket is ontwikkeld en geproduceerd door Eugénie Blaise. Het is het resultaat van een door haar gecreëerde cursus die zij heeft gegeven tijdens de studiedag over woordenboeken in de bibliotheek van de Universiteit Utrecht op 22 september 2023, georganiseerd door het Institut français NL.

Bekijk en download het pedagogische dossier

Kijk terug op het programma van de studiedag over woordenboeken 

Wat is een woordenboek? Waar worden ze voor gebruikt? Hoe worden woordenboeken gemaakt? Op basis van welke criteria wordt bepaald of woorden worden opgenomen? En hoe kunnen woordenboeken worden gebruikt in de FLE les?

Beluister de podcast: een gesprek tussen Géraldine Moinard en Myrthe Galle

Het Institut français NL nodigt u uit om te luisteren naar een nieuwe aflevering van zijn podcast Passage(s). Een gesprek tussen Géraldine Moinard, redacteur bij Le Robert, en Myrthe Galle, redacteur bij Van Dale, opgenomen tijdens de studiedag “Waar zijn woordenboeken voor?” in de bibliotheek van de Universiteit Utrecht op 22 september 2023.